Родните шофьори вече не търсят стари и по-евтини автомобили. Все по-голяма рядкост са покупки за коли под 5000 лв. Това заяви за Econ.bg зам.-председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили в България Любомир Доросиев.
По думите му българите вече предпочитат дори и на старо да отделят повече пари за автомобил. Така ценовият диапазон, в който най-често са сделките, е между 8000 и 30 000 лева. Разбира се, много зависи от самите купувачи. Бизнесмените например предпочитат по-скъпите автомобили – около 30 000 – 40 000 лева, обясни Доросиев.
Като цяло пазарът на автомобили втора ръка остава стабилен и през тази година. „Доволни сме. Успяваме да покриваме разходите“, коментира Доросиев. По думите му може би продажбите са една идея по-слаби от предходната година, но за застой в никакъв случай не може да се говори.
„Като цяло през тази година пазарът върви добре. Няма ръст, но няма и кой знае какъв застой. По-скоро търговците на нови автомобили търпят загуби и изпитват трудности“, смята Доросиев.
Трябва да се има предвид, че автомобилният пазар у нас е привлекателен и за хората от съседните държави. Гърци, сърби, македонци, турци, украинци и молдовци често си купуват новите возила от България. „В Турция и Гърция например, налозите са много високи“, обясни Доросиев.
По думите му гражданите на различни страни имат различни предпочитания за колите. „Македонците по-често купуват по-евтините автомобили, под 5000 лева. Турците пък предпочитат пикапи, тъй като ги регистрират като товарни автомобили“, обясни зам.-председателят на АВА.
Що се отнсася до градушката, която удари София преди 2 седмици, Доросиев е категоричен, че цялостен ефект върху пазарите няма да има.
„Градушката нанесе на много колеги грандиозни щети, но това няма да се отрази като цяло на пазара, тъй като тя беше само в София и единствено столичните автокъщи ще претърпят загуби“, коментира той.
По думите му обаче много автокъщи имат застраховки, което решава проблема. „Така всичко е наред. Идват застрахователите, описват щетите и колите се ремонтират“, обясни Доросиев.
Все пак градушката се е отразила негативно на пазара в столицата. „Имаше лек застой, тъй като е трудно да се поправят всички коли за 1-2 дни. Много автокъщи затвориха временно, а други си продадоха колите на загуба“, заяви той.
Припомняме, че щетите от градушката принудиха много автокъщи да свалят драстично цените на предлаганите автомобили. Така коли до 10 000 лева могат да бъдат закупени с по 1000 лева по-малко. Става въпрос за наистина сериозно пострадали автомобили, които са с изпочупени покриви и стъкла, тъй като смяната на частите излиза прекалено скъпо.
Градушката обаче е имала и известен положителен ефект за търговците, обясни Доросиев Много пострадали от природното бедствие шофьори са решили вместо да харчат неоправдано големи суми за ремонти, да извадят малко повече пари и да си купят друга кола.
Раздвижване и на пазара на нови автомобили
И докато традиционно пазарът на коли втора ръка остава стабилен, положителни новини у нас не липсват и за пазара на нови автомобили. Последните данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА) от този месец показват, че за първото полугодие на 2014 година закупените нови коли у нас нарастват с цели 15,2% спрямо същия период за предходната година. Така покупките на нови автомобили за първото полугодие възлизат на 10 332 спрямо 8971 през миналата година. По всичко изглежда, че положителната тенденция се запазва. Само за юни закупените нови возила са 2052, което е с 5,6% повече спрямо същия месец на 2013 г.
Резултатите у нас са и доста над средните за Европейския съюз, където покупките на нови автомобили нарастват със 6,5% за първите 6 месеца на годината и с 4,5% през юни. По-голям ръст се наблюдава в по-бедните и засегнатите от финансовата криза държави. Най-положителни са данните за Португалия – цели 37,7% повече нови завтомобили през първите 6 месеца. Значителен ръст е ръстът също така в Хърватия (32,6%), Румъния (27,2%) и Гърция и Ирландия (24,3%).
Рабира се, трябва да се има предвид и мащаба на българския пазар. Докато у нас закупените автомобили за първата половина на тази година са малко над 10 000, то в страни със сравнително сходно население и дори по-малко население от България цифрите са значително по-високи. В Австрия например покупките на нови коли надхвърлят 166 000. Стойностите са несравнимо по-високи и в по-малки държави като Словения и Словакия, където закупените нови автомобили възлизат на съответно 28 238 и 35 992. По-малко коли от българите купуват единствено в Кипър, Латвия и Литва.