Хотелите ни все по-добри, гостите – все по-доволни. С 1,5 пункта – от 70 до 71,5, е нараснал през 2023 г. среднопретегленият индекс HotScore, който измерва потребителското удовлетворение на туристите в България, сочат резултатите от изследване на Хотелския форум, което за втора поредна година си поставя за цел обективно да измери качеството на хотелските услуги в страната. Макар и малък, ръстът е окуражаващ, защото показва, че в първата година, през която хотелите са работили без пандемични ограничения, те успяват да запазят и дори повишат нивото на услугата, която предлагат.
Изследването обхваща периода декември 2022 г. – декември 2023 г. и в него са включени хотели, които разполагат с 20 и повече стаи и категоризация три, четири и пет звезди – общо над 1200 хотела от цяла България.
В медиите и социалните мрежи у нас редовно се пише за хотели, но много често публикациите са с негативен характер – или се посочват проблемни места за настаняване, или ситуации, в които туристи са получили незадоволително обслужване. Като резултат от подобни публикации и заради липсата на надеждна информация за добрите примери в бранша, в публичното пространство често могат да бъдат срещнати и генерални обобщения за „ниското ниво на хотелските услуги“.
В същото време, встрани от общественото внимание остава фактът, че у нас има стотици хотели, които без много шум предлагат качество на световно ниво, а доволните им гости се връщат отново и отново. Но понеже тези хотели не „произвеждат“ новини, а и мениджърите им са твърде заети всичко да върви гладко, те са на практика невидими за по-широката общественост, обосновават се от Хотелския форум.
Именно това е целта на индекса HotScore – да бъдат оценени обективно всички хотели в страната и след това да бъдат популяризирани тези, които предоставят потребителско изживяване на най-високо ниво.
Обективен критерий за това са оценките и отзивите, които гостите на хотелите оставят в различните платформи за резервации, като Booking.com, Google, Tripadvisor, Expedia и други.
В края на миналата година, Хотелският форум създаде първия у нас индекс, който чрез алгоритми изчислява качеството при всеки отделен хотел – HotScore™ (Hotel Score). За да се състави индекса, само през тази година бяха събрани и анализирани над 500 хил. потребителски оценки за повече от 1200 три-, четири- и петзвездни хотела, с 20 и повече стаи.
Около половината от изследваните 1200 хотела са морски, една четвърт са градски, а с по около 10% дял са планинските, спа и „други ваканционни“, в които влизат хотелите в близост до природни и исторически забележителности.
100-те хотела, постигнали най-висок индекс HotScore през годината, ще бъдат включени в рейтинга TOP 100 Best Hotels in Bulgaria 2023.