Магистралите “Струма” и “Хемус” трябва да са готови до 2020 г. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова. Тя посочи, че ще инспектира на място изпълнението на „Струма“, за да реши какво ще се прави с фирмата изпълнител – „Актор“.
„Ще изчислим колко би ни отнело като време и като риск прекратяването на един търг. А може би е по-добре да постигнем споразумение, да направим отстъпки, защото и държавата сигурно има своите грешки - къде нещо не е отчуждила, нещо е забавила. Но и да получим гаранция, че строителят ще довърши този участък до лятото, защото в момента е кошмар“, каза Павлова.
По думите й 2015 г. се очертава нулева за строителния бранш. Най-реалистичното е от 2016 г. да започнат строежите.
„Дотогава трябва да направим така, че 2015 г. да не е нулева за бенефициентите, да кандидатстват, да има договори с тях и да започнат търговете“, каза тя.
По оперативна програма “Транспорт и инфраструктура” има пари само за лот 3 на магистрала “Струма” - Кресненското дефиле, където един от обсъжданите проекти предвижда 3 тунела и километри магистрала. Сега се прави препроектиране на този лот и ОВОС, като се търсим най-доброто съчетание между икономически изгоден, екологично подходящ и най-вече технически изпълним проект. Според нея това ще даде възможност за по-ниска цена и със спестените средства да се започне строителството на “Хемус” докъдето стигнат парите. За останалото трасе ще се търси финансиране от ЕИБ и Световната банка.
„А “Хемус” е 300 км и са хиляди собственици, сигурно ще бъдат хиляди дела, които и до 2020 г. може да не минат, ако оставим закона в този вид. В момента само в пътния сектор са спрени проекти за половин милиард лева и са под риск, ако не оправим отчужденията“, каза Павлова.
Тунелът под Шипка се очертава като трети приоритет, като там не трябват толкова много пари.
„Ще го пуснем под условие, а условието е да го финансираме от спестени средства по други проекти. Дотогава ще си обявим процедурата, за да не го забавим. Тук отварям една скоба - оставихме сключен договор за първата част от тунела под Шипка - околовръстния път на Габрово, той е почти построен и спрян миналата година“, каза министърът.
Тя обясни, че на оперативно заседание на МС е разглеждана възможността да се предложат на ЕК стратегически инвестиционни проекти, които нямат финансиране от никакъв източник, но се отнасят до европейски политики и изключително важни политики за развитие на държавата, информира в. "24 часа".
„Ние сме казали, че имаме три европейски направления по коридори 4 и 9. Това са София - Калотина, Видин - София и Русе - Велико Търново. Включваме и водни проекти и важни пречиствателни станции в Северна България“, подчерта Павлова.
Министърът каза, че са си дали 10 дни срок да се изчислят рисковите проекти, паралелно се опитват и да ускорят усвояването.
„За съжаление, не само че са милиони, сумата дори не е двуцифрена, вече ще говорим за стотици милиони евро, които може да загубим“, подчерта тя.