Държавата ще прави опит да свали цените за пътно поддържане

12.03.2012 | 16:54
по статията работи: Петър Чернев
Според информация на вестник "24 часа“ 31 лв. може да получи пътна фирма в Плевенско за измиването на един знак. От БСП поискаха нови договори
Държавата ще прави опит да свали цените за пътно поддържане
Снимка: Econ.bg

Миналата седмица в пресата се появиха информации, че държавата плаща абсурдни цени за поддръжка на пътища. Днес от МРРБ и АПИ решиха да се помолят на фирмите да намалят цените, а от БСП поискаха незабавно да бъдат прекратени договорите за зимно поддържане на националната пътна мрежа.

Казусът

Според информация на вестник "24 часа“ 31 лв. може да получи пътна фирма в Плевенско за измиването на един знак, посочващ, че съответният водач се движи по път с предимство. Това показват тарифи, с които строителните фирми са спечелили поръчки за ремонти и почистване пред пътната агенция. 38,75 лв. за кв. метър е одобрената цена за измиване на знак в област Плевен. Въпросният указател е с площ от 0,8 кв. метра. В същото време нов знак за път с предимство се предлага в интернет за 48,20 лв. При 8-часов работен ден пътен проектант в Плевен може да заработи 480 лв., но не на месец, а на ден. 60 лв. на час е неговата надница, показват тарифите.

Още по-абсурдни са цените за обработка срещу вредители. В Плевен то струва по 47.69 лв. на дърво, а в Благоевград - по 45 стотинки. В Сливен цената е 1.39 лв., в Монтана - 8.30 лв. Косенето също струва различно в страната. Ръчното косене на 1 дка тревни площи в Плевен струва 675.48, а машинното косене на същата площ - 436.30 лв. Отново в пъти по-малко струва това в останалата част на страната. В Благоевград един декар се коси на ръка за 27.02, а с машина струва с 3 стотинки по-скъпо. В София пък цената е една - по 86.20 лв./дка. В Монтана държавата дава по 49.97 лв. за ръчно косене и по 26.49 лв. за машинно косене на 1 дка. В Русе излиза най-евтино - там за ръчното косене фирмата взема по 29.79 лв., а за машинното - по едва 13.81 лв. Цените се отнасят за първокласни пътища в участъци с равен терен.

Директорът на АПИ Лазар Лазаров обяснява разликите с липсата на конкуренция в "скъпите" области, посочва от своя страна вестник „Сега“. В цели 11 региона на конкурсите е имало само по един кандидат и затова не са постигнати ниски цени. Това обаче едва ли може да оправдае най-драстичното разминаване - в цените на по-дребните услуги като озеленяване и борба с вредители. Един декоративен храст в Плевен с 1-годишна поддръжка струва 350.76 лв., а в София - 2.76 лв. В Плевен дават по 361.29 лв. за засаждане на една фиданка и за едногодишната грижа за нея. Същата дейност в Благоевград струва 9.15 лв. В София цената е почти същата - 9.12 лв. В Монтана пък е 5.17 лв, в Русе - 6.78 лв.

Разликите при снегопочивстването са не по-малки. Според документацията има 3 степени на зимно поддържане и ниво на почистване А, Б, В и Г, както и деление на планински и равнинен терен. Най-скъпо пътната агенция плаща за чистенето на снега в Плевенско – 2586 лв./км, и Русе - 1800 лв./км равнинен път, ниво А. Най-малко пари отиват в Ямболско - 490 лв./км.

Драстични разлики има и при цените на аварийните ремонти, които държавата обяви, че ще прави по спешност, където дупките след снега заплашват сигурността. Тук най-скъпо тази дейност струва в Търговище - 442.21 лв. на тон. Това е три пъти по-скъпо от Благоевградско (150.23 лв.). По скъпотия следва Силистра, където се плаща 440.95 лв./т. Едва тогава идва Плевен, където да се запълни дупка със студен асфалт струва 383.94 лв. на тон. Миналата седмица регионалното министерство обяви, че около 200-250 хил. лв., събрани от санкциите на фирмите покрай зимното чистене, ще отидат за аварийно изкърпване на 10 000 кв. м дупки. Третокласните пътища остават за най-накрая и на практика няма да имат този шанс.

Най-скъпите фирми бяха санкционирани и с най-големи глоби за непочистени шосета. Общо над 780 000 лв. санкции наложи пътната агенция досега. В Русенско например поради силния снеговалеж и заринатите пътища имаше бедстващи автомобили като на пътя Русе-Разград. В този район беше най-дълго и бедственото положение с код червено. 165 хил. лв. е санкцията на фирма "Пътно поддържане Русе", Шумен.

Реакцията на държавата

Първо днес от АПИ разпростаниха информация, че председателят на УС на агенцията Лазар Лазаров е изпратил  писмо до пътноподдържащите фирми. С него той кани компаниите да намалят договорените единични цени за текущ ремонт и зимно поддържане на републиканските пътища, включени в действащите договори. Искането е обосновано от икономическата ситуация в страната и ограничения бюджетен ресурс за ремонт на републиканските пътища.

Фирмите, ако решат да направят такива, трябва да направят предложенията си за намалява на цените до 23 март. Основание за отправяне на настоящата покана са чл.43, ал.2, т.1, буква „в” от Закона за обществените поръчки, както и чл. 43, ал. 1, т. 2 от сключените договори за поддържане на републиканската пътна мрежа. В него се посочва, че „Страните могат да изменят договора по изключение при намаляване на предложените от изпълнителя единични цени за изпълнение на предмета на договора“, обясняват от пътната агенция.

„Предвид на това, че голяма част от договорите за зимно почистване вече са почти на 2 години, нормално е в зимния сезон да направим анализ на това - какъв е ефектът от изпълнението и как се прилагат тези договори“. Това обясни от своя страна министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова, цитирана от Агенция „Фокус“.

На областните пътни управления е възложено да направят анализ на средните цени за съответния регион, за да се види дали все още е актуално ценообразуването. Министър Павлова допълни, че действащите в момента договори са сключвани преди 2 г. при други условия.

От БСП искат прекратяване на всички договори

БСП настоява Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) да прекрати незабавно договорите за зимно поддържане на националната пътна мрежа. Това каза на пресконференция депутатът от „Коалиция за България“ Димчо Михалевски. Социалистите искат още да се направят прозрачни процедури при ясно определени лимитирани диапазони на цените за всички видове работи, посочва БТА.

От БСП след анализ са стигнали до извода, че сегашните четиригодишни договори за зимно поддържане облагодетелстват малък брой фирми, близки до властта.  По думите на Михалевски контрактите струват на държавата два пъти по-скъпо, отколкото сключваните от предходните правителства. Според него договорите не сигуряват възможност за инвестиции за мнозинството от фирмите, а им гарантират загуби.

Сметките на „червения депутат“ сочат, че  общият размер на похабените финансови средства за мандата на това правителство ще бъде около 100 млн. лв., което означава по 25 млн. лв. на година, колкото струва една спортна зала. Михалевски призова Сметната палата и Държавния финансов контрол да се самосезират и да определят доколко АПИ и МРРБ са спазвали обществения интерес при сключването на тези договори.

Оцени статията:
5.00/2
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
-  Тате, защо Земята се върти? -  Как така се върти, бе! Да не си ми изпил ракията?
На този ден 13.12   1294 г. – Папа Целестин V абдикира от папството, което е първият случай на абдикация на папа в историята на католицизма. 1519 г. – Експедицията на Фернандо...