Замърсяващите коли ще плащат по-високи пътни такси, предвиждат промени в Закона за пътищата, качени за обществено обсъждане.
Предвижда се пътните такси да се определят не само според категорията и броя оси на автомобила, но и в зависимост както от класа на емисии EURO, така и от класа емисии на CO2 на превозното средство. При условие, че свидетелството за регистрация на пътното превозно средство не съдържа данни за емисиите на СО2, се счита, че пътното превозно средство отговаря на емисия на СО2, клас 1, пише в законопроекта.
Целта е чрез финансови стимули като облекчени ставки или премии да се насърчи преминаването към по-модерни, по-екологични и нисковъглеродни превозни средства, се посочва в мотивите към него.
Друга промяна предвижда въвеждане на еднодневна винетна такса за МПС до 3,5 тона. Сега такава има месечна, годишна и уикенд.
Може и да не забранят бензиновите автомобили от 2035 г.
В закона се въвеждат определения за няколко такси:
„Такса за ползване“ е такса, чието заплащане дава право на превозното средство да използва за определен период платената пътна мрежа.
„Тол такса“ е такса, която се заплаща, въз основа на изминато разстояние по конкретна инфраструктура и типа превозно средство, заплащането на която дава право на превозното средство да използва инфраструктурата, и която се състои от една или повече от следните такси:
1. такса за инфраструктура;
2. такса за задръствания;
3. такса за външни разходи.
„Такса за инфраструктура“ е такса, налагана с цел да се възстановят разходите, направени в държава членка за изграждане, поддържане, експлоатация и развитие на инфраструктурата.
„Такса за задръствания“ е такса, налагана с цел възстановяване на разходите, породени от задръстванията, и за намаляване на задръстванията.
„Такса за външни разходи“ е такса, налагана с цел да се възстановят разходите, свързани с един или повече от следните фактори:
1. замърсяване на въздуха;
2. шумово замърсяване, причинено от трафик;
3. емисии на въглероден диоксид, дължащи се на трафик.
Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за пътищата въвежда разпоредбите на Директива (ЕС) 2022/362, чрез прецизиране на разпоредбата на чл. 167а, ал. 6 от Закона за движението по пътищата, предвиждаща възможността за достъп на длъжностни лица до водените от Министерството на вътрешните работи регистри. Прецизиране е направено и по отношение на чл. 189и, ал. 2, т. 2 от Закона за движението по пътищата, който касае извършени нарушения по чл. 179, ал. 3, 3а или 3б от Закона за пътищата, с пътно превозно средство, регистрирано в друга държава – членка на Европейския съюз.