Информацията е актуализирана в 15:15 часа
До 3 седмици ще бъде подписан анекс между турската фирма, която строи автомагистрала "Люлин" - "Мапа Дженгиз", и Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Съгласно него, ако турците не завършат проекта за аутобана навреме, българската държава ще може да търси неустойки. Това стана ясно по време на пресконференция на Управителния съвет на АПИ.
Новият шеф на пътната агенция Божидар Йотов обясни, че според анекса магистрала "Люлин" трябва да бъде завършена до 21 декември 2010 г. Той допълни, че с анекса ще стане ясно и дали ще има промени в цената на проекта.
Турската компания е предявила 38 клейма (от английски - "претенции" - бел.ред.). В момента те са в процес на разглеждане от страна на резидент-инженера на проекта и до една седмица ще стане ясно кои от тях ще бъдат удовлетворени и кои - не. За момента две от възраженията са приети и касаят изплащането на 7 млн. лв. Друга част от исковете касаят проблеми в инфраструктурата и части от нея, които трябва да бъдат преместени.
В новия анекс всичко около магистрала "Люлин" ще бъде изчистено - и като разплащания, и като срокове. Прекратяване на договора с „Мапа Джeнгиз" ми се струва невъзможно като вариант. Това коментира от своя страна министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев. Той обясни още, че ако договорът бъде прекратен, то ще се наложи държавата да завършва аутобана със собствени пари и да не може да разчита на европейско финансиране.
Плевнелиев обясни, че завършването на проекта до края на годината се налага заради хората, а не толкова поради факта, че в края на тази година изтича действието на предприсъединителната програма ИСПА. Министърът добави, че ако магистралата не бъде завършена навреме, то ЕК може да отчете проекта за неизпълнен и да поиска България да връща финансиране.
Магистрала „Люлин" ще бъде доказателството за това, че България ще може да построи и магистрала „Тракия". Ако не успеем да се справим сега в тези месеци, ние не можем да имаме повече претенции и да се разделим на „ония предишните са лошите, а ние сега сме добрите", коментира още министърът. Той представи цифри, според които 42% от проекта са завъшени, като по него са изплатени 43% от дължимите суми.
График за строителството на автомагистрала "Люлин", предложен от "Мапа Дженгиз", може да намерите тук.
АПИ с нов шеф
В рамките на днешното събитие Плевнелиев поздрави и пожела успех на новоизбрания председател на Управителния съвет на АПИ Божидар Йотов. Министърът отчете, че за първи път агенцията ще бъде оглавена от "вътрешен човек". По думите му новоизбраният шеф ще трябва да се справя с множество проблеми на АПИ, сред които недостатъчният административен капацитет и лошият имидж в България и Европа. Припомняме ви, Йотов официално оглави пътната агенция, след като спечели конкурс в съревнование с още 6 души. Преди това той беше назначен за временно изпълняващ длъжността председател на УС на АПИ.
От своя страна Йотов представи помощниците, с които ще работи. Това са Клаус-Дитер Щоле и Димитър Събев. Първият ще отговаря за Оперативна програма "Транспорт" и превенция на корупцията, а вторият - за ОП "Регионално развитие", текущия ремонт и поддръжката. Като основи свои цели новият председател на УС на АПИ посочи преобразуването и деполитизацията на агенцията, както и завършването на магистралите "Тракия" и "Люлин".
Йотов е роден през 1958 г. Завършил е юридическия факултет на СУ "Св. Климент Охридски". Работил е в Министерство на транспорта в областта на транспортната политика. През 2008 г. заема поста началник отдел "Служебен контрол" в НАПИ. От месец август 2009 г. е заместник-изпълнителен директор на агенцията. След промените в Закона за пътищата през септември 2009 г. Божидар Йотов е назначен за член на управителния съвет.