Днес беше пусната в действие тунелопробивната машина, която ще изгражда част от втория метродиаметър от софийското метро, който ще свързва Пътен възел "Надежда" и булевард "Патриарх Евтимий". На днешното събитие присъстваха множество гости, сред които премиерът Бойко Борисов, министрите на транспорта, информационните технологии и съобщенията и регионалното развитие и благоустройството Александър Цветков и Росен Плевнелиев, шефът на "Метрополитен" ЕАД Стоян Братоев и кметът на София Йорданка Фандъкова.
По време на събитието премиерът Бойко Борисов посочи, че ако по време на неговото управление Столичната община не е успяла "да скрие парите", тогава метрото в София е нямало да може да стане факт. Той добави, че "скритите пари" възлизат на 60 млн. лв., които са били използвани за авансови плащания.
В заключение премиерът Борисов коментира, че до средата на 2012 г. София ще има работещо метро и запита риторично: "Има разлика, нали?".
От своя страна кметът на София Йорданка Фандъкова отдаде заслуженото на предшественика си Бойко Борисов. По думите й премиерът, заедно със заместник-кмета Минко Герджикова и шефа на "Метрополитен" ЕАД Стоян Братоев, лично се е занимавал с процедурите и за това всичко да върви в срок.
Този обект е най-стратегически и ще се ползва най-много именно от хората в "Надежда", които след това ще забравят неудобството и ще могат да се възползват от този наистина много добър начин на придвижване, коментира още Фандъкова във връзка с положението с трафика в квартала.
Името на машината, с която ще се прокопават тунелите, е София. По думите на премиера Борисов тя е "чисто нова, един болт няма стар" и е дело на немската фирма "Херенкнехт". Цената й е 15 млн. евро, като тя е закупена от изпълнителя на участъка - "Доуш Иншаат Ве Тиджарет" АД.
За да бъде превозена до България, машината е изцяло разглобена в Германия и отново сглобена в стартовата шахта до надлез "Надежда". Периодът, в който тя е транспортирана с речен и сухоземен транспорт, е два месеца, като последните й елементи са пристигнали в София през февруари тази година. Дължината на машината е 85 метра, диаметърът й е 9,45 метра, като тя може да прави тунели с външен диаметър от 9,4 метра, което позволява разполагането на двата коловоза на метрото в един тунел.
Средната дълбочина, на която ще бъдат разположени тунелите, които ще бъдат прокопани, е 15 метра, като най-дълбокото разполагане е на 23 метра под земята, а най-плиткото - на 9 метра. Характерно за този тип изграждане на тунели е, че заедно с прокопаването тече процесът по укрепването му и пълното му оформяне и завършване с бетонови елементи, които се сглобяват непосредствено след прокопаването на даден участък.
Общата дължина на втория метродиаметър на софийското метро е 10.7 км и се състои от 11 метростанции. Участъкът от Пътен възел "Надежда" до "Черни връх", който се състои от 7 спирки, се финансира от ОП „Транспорт". В същото време строителството на отсечката между „Обеля" и Пътен възел „Надежда", който се състои от 4 метростанции, се финансира от Европейската инвестиционна банка с местно финансиране.