Европейската комисия отправи последен призив към всички държави от ЕС да ускорят доброволното въвеждане на новата бордова комуникационна технология за спешни повиквания от превозните средства, eCall, която може да спаси 2 500 човешки живота годишно. В случай на тежко пътнотранспортно произшествие системата eCall автоматично избира единния европейски телефонен номер за спешна помощ 112 и изпраща информация за местоположението на автомобила до най-близката служба за спешна помощ. Това може да съкрати наполовина времето, необходимо за оказване на спешна помощ, да намали сериозността на нараняванията и да спаси живота на хора, които не знаят своето местоположение или не са в състояние да го съобщят.
Системата eCall се задейства автоматично, ако пътниците в автомобила не са в състояние да направят това сами.
На този етап въвеждането на системата eCall от публичните органи, производителите на автомобили и мобилните оператори е доброволно. Системата все още не функционира в нито една държава от ЕС. В официален документ, приет днес (21 август), комисията предупреждава, че ако не бъде постигнат значителен напредък по отношение на въвеждането на системата до края на 2009 г., тя би могла да предложи регулаторни мерки, за да осигури внедряването на тази животоспасяваща технология в цяла Европа възможно най-скоро. През 2008 г. в резултат на повече от 1,2 милиона пътнотранспортни произшествия по европейските пътища загиват около 39 000 души, а над 1,7 милиона са пострадали.
„На равнището на ЕС, по-специално благодарение на непрекъснатата подкрепа от страна на Европейския парламент, ние изпълнихме своята част от задачата: вече са налице всички основни стандарти, необходими за привеждане в действие на системата eCall. Европейците не бива да чакат повече за въвеждането на система, която би могла да спаси техните животи, само защото техните правителства не предприемат никакви действия", заяви Вивиан Рединг, еврокомисар по въпросите на информационното общество и медиите.
За въвеждането на системата eCall е необходимо пълното съдействие на автомобилната и далекосъобщителната индустрия, както и на националните администрации във всички държави от ЕС, които трябва да осигурят необходимото оборудване на службите за спешна помощ за обслужването на повикванията от системата eCall.
Въпреки че технологията е готова и представителите на автомобилната индустрия са постигнали съгласие относно общоевропейските стандарти, шест държави от ЕС (Дания, Франция, Ейре, Латвия, Малта и Великобритания) все още не са готови да се присъединят към инициативата, тъй като се опасяват от високи разходи.
Подготвянето на телефонните мрежи и службите за спешна помощ за въвеждането на системата eCall се ползва с пълната подкрепа от страна на Европейския парламент , на 15 държави от ЕС, подписали меморандума за разбирателство за въвеждането на системата eCall (Австрия, Кипър, Чешката република, Естония, Финландия, Германия, Гърция, Италия, Литва, Португалия, Словакия, Словения, Испания, Нидерландия и Швеция) и на други три европейски държави (Исландия, Норвегия и Швейцария). Други шест държави (Белгия, България, Унгария, Люксембург, Румъния и Полша) подкрепят системата eCall и са готови да подпишат споразумението в скоро време.
Преди eCall да започне да функционира пълноценно в целия ЕС, държавите трябва да се споразумеят относно общите стандарти и насоки за хармонизирано въвеждане на системата и да проведат експлоатационни изпитвания за нейното привеждане в действие (в някои държави от ЕС стартираха пилотни проекти, включително във Финландия, Чешката република, Германия, Австрия, Италия и Нидерландия). Комисията може чрез своята Програма за конкурентоспособност и иновации да подкрепи финансово такива пилотни проекти, както и кампании за повишаване на обществената осведоменост за начина на функциониране на технологията.
Пътнотранспортните произшествия носят загуби за икономиката на ЕС в размер на повече от 160 млрд. евро годишно. Оборудването на всички автомобили в ЕС със системата eCall би могло да спести 26 млрд. евро годишно, докато разходите, свързани със системата, възлизат на по-малко от 100 евро на автомобил. От въвеждането на системата ще спечелят не само потребителите, но и предприятията, като това ще позволи на автомобилната и на далекосъобщителната индустриs да предлагат за всички автомобили нови усъвършенствани приложения и услуги (като цифрови тахографи или системи за електронно събиране на таксите за изминато разстояние), които използват системата eCall и технология за спътниково позициониране.