Тази седмица е съдбоносна за промените в директивата за командированите работници. Комисията по заетостта в европарламента обсъжда новите текстове.
Европейският парламент ще определи позицията си за преразглеждането на директивата за командированите работници в края на октомври, съобщи миналата седмица френската евродепутатка Елизабет Морен-Шартие. На пленарно заседание в Страсбург на 26 октомври евродепутатите ще гласуват обща позиция, предхождаща преговорите със страните членки. Самите страни трябва да определят позицията си на 23 октомври, на заседание на европейските министри на труда в Люксембург. След това ще започнат тристранните преговори с Европейската комисия.
Затягането на правилата за командироване на работници е в центъра на ожесточени дебати в ЕС. Някои страни като Франция обвиняват в социален дъмпинг страните от Източна Европа, които от своя страна ги критикуват за протекционизъм. Директивата, приета през 2006 година - осем години преди разширяването на ЕС на изток, вече се смята за остаряла. .
А каква е българската позиция по тези въпроси? .
Отговорите ще търси конференцията "СОЦИАЛНИЯТ ДЪМПИНГ И ТРУДОВАТА МОБИЛНОСТ", която ще се проведе във вторник, на 17 октомври, в София. Организатори са Economix.bg и БСК.
Форумът ще разгледа всички аспекти на горещата тема за командированите работници в дните, когато се формира българската позиция преди Европейския съвет на 23 октомври.
Възможни ли са равни заплати за равен труд? Има ли риск дискусията за директивата за командированите работници да предреши дебата по изграждането на социалния стълб в Европа? Възможна ли е другата гледна точка – България трябва да се противопостави на износа на трудови ресурси, в чието образование е инвестирала? Ако се затвори границата пред временната емиграция, няма ли да дадем тласък на постоянната? По какъв начин изискванията за равно заплащане ограничават трудовата мобилност?
Как това ще се отрази на конкурентоспособността на българските компании?
Това са само част от въпросите, които ще бъдат обсъдени в първата част на форума. Във втората част експертите ще разяснят приложимите правила за различните хипотези - например, при вътрешно корпоративен трансфер. Ще се коментират следните въпроси:
Кога се прилага директивата за командированите работници и кога е налице обикновена командировка? Има ли изключение за транспортните работници? Какви са процедурите, когато трябва да се съблюдава законодателството на различни страни? Какво означава командироване в рамките на предоставяне на услуги?
Сред участниците са министърът на труда Бисер Петков, заместник-председателят на БСК Димитър Бранков, изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев, икономистът Георги Ангелов и редица експерти.