Финансовите измами рушат доверието и репутацията

01.11.2011 | 13:37
по статията работи: Ралица Стоянова
Обикновено измами извършват служители, които са израснали от ниски до високи позиции в компаниите
Финансовите измами рушат доверието и репутацията

Когато служител на компания или администрация извърши измама, не просто се присвояват средства, а се разрушава доверието в институцията. Това заяви одиторът Джон Хол по време на конференция относно противодействието на измами, организирана от Фондация "Америка за България".

Важно е да се разберат мотивите и да се определи профилът на служителя, който е извършил измамата. На някои хора като тези в организираните престъпни групи това им е работата. Останалите обаче са предимно служители, които са израснали от ниски до високи позиции в компаниите и се ползват с доверие. „В даден момент обаче нещо в живота им се променя и те губят контрол", обясни Хол.

Има три категории измами - кражба, която се извършва чрез счетоводни документи, като например фактура за разплащане с „надута" сума; манипулиране на резултатите - финансови отчети, ефективност на програма, търговска информация, брой обучени хора и др.; корупция - тъмни сделки и рушвети.

Така наречените макро измами са толкова мащабни, че могат да заличат дадена компания - да сринат репутацията ѝ и да доведат до отнемане на лиценза ѝ. Микро измамите вредят на репутацията на компанията и носят щети, но след тях институцията съумява да оцелее. Системните измами представляват злоупотреби с фирмени средства - при отчитането на разходи от командировки например.

Има три нива на противодействие на измамите в организациите. Първото е превенцията, второто - ранното установяване и третото - разкриването. Хол даде пример със служител, който е извършвал измами седем години, преди да бъде хванат. По този начин е ощетил компанията, в която е работил, с 3,5 млн. долара. Ако е бил заловен през първите шест месеца, загубата за компанията е щяла да бъде 200 хил. лева.

Компаниите са на различно ниво на подготвеност за противодействие с измами. Служителите трябва да са обучени да ги разпознават, обясни Хол. В икономически трудни времена "изплуват" повече случаи на измами, защото компаниите по-внимателно проследяват разходите и сделките.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 30.12   1699 г. – С указ на цар Петър I в Русия е въведено летоброенето от Рождество Христово. 1703 г. – При земетресение в Токио загиват около 37 хил. души. 1853 г....