Столичани са особено критични по отношение на обществените (безплатните) паркинги. 88.5% от участниците в проучване на социологическа агенция ЕСТАТ и Движение ДНЕС твърдят, че съоръженията са недостатъчно на брой. Според 84.4% имат недостатъчен капацитет, а според 76.6% са с недобро местоположение. На противното мнение са съответно – едва 6.3% (брой паркинги), 7.8% (капацитет) и 12% (местоположение).
Резултатите от анкетното проучване бяха представени днес. То е било проведено сред 1308 пълнолетни жители на София. Данните бяха представени от Иво Желев -управител на социологическа агенция ЕСТАТ (автор на изследването), и Галя Николова – национален координатор на Движение ДНЕС. Желев коментира: "Който и да направи такова изследване, ще получи сходни резултати".
Над 2/3 от анкетираните карат собствена (или на семейството) кола, 4.7% карат кола на лизинг, а 9.8% - служебен автомобил. Едва 7% от участниците в анкетата не карат автомобил.
14.3% от анкетираните са декларирали, че живеят в района на „синя зона“, 19.3 % - в „зелена зона“, а 64 % - извън зоните за платено паркиране. В същото време 1/3 от анкетираните работят в „синя зона“, на 17% работните места са в новата „зелена зона“, а 44% са трудово ангажирани извън зоните за платено паркиране.
Близо 70% от столичани не одобряват новите цени за паркиране в двете зони. Цената от 2 лв. за 1 час престой в "синя зона" е неприемлива според 71%, а 1 лв. за час престой в новата зелена зона не одобряват 60% от столичани. 52% от столичани не одобряват и въвеждането на максимално време за престой в "синя" (2 часа) и в "зелена" зона (4 часа), срещу 43% одобряващи това решение на столичните общински съветници.
Галя Николова от гражданско движение ДНЕС обясни, че наредбата стоварва проблемите с паркирането върху гражданите, без да ги решава. Случващото се обаче засяга както всички, които живеят в София, така и гостите на града. "При подобна промяна в наредбата трябва да се имат предвид архитектурните и инфраструктурните особености на града, както и покупателната способност на населението", твърди Николова, цитирана от iNews.bg.
По думите й прекратяването на протестите е знак, че гражданите са готови за диалог. Движение ДНЕС търсело именно диалог, а не конфронтация с управляващите. Освен това движението се разграничава от всички опити за провокация и политизиране на проблема.
С месец се отлагат промените за паркиране в центъра на София. Приетата в понеделник промяна ще важи единствено за водачите, които живеят в района. Това стана ясно след провелата се в началото на седмицата среща между протестиращи и общински съветници, информира bTV. Всички останали промени обаче влизат в сила от началото на септември.
Според новите правила живеещите в центъра трябва да плащат по 150 лева годишно, за да паркират пред домовете си. Недоволството им от нововъдението прерасна в протести през миналата седмица, които доведоха до отсрочка. Същевременно според досегашното предложение годишно 100 лв. ще трябва да плащат водачите, чиито домове попадат в новата "зелена зона". Цената за час престой в първата ще струва става 2 лева, а във втората - 1 лв.