Сделката на стойност 7,2 млрд. долара, с който Microsoft закупи Nokia, не успява да привлече интереса на разработчиците на софтуер, които са ключови за успеха, пише агенция „Блумбърг“.
Вземете например Томи Палм и Джеф Смит. Палм е ръководител на производителят на игри за смартфони King.com, а Смит на компанията Smule, занимаваща се с приложения за музика. И двамата отдавна избягват да създават приложения за Windows и твърдят, че дори и след придобиването на Nokia операционната система на Microsoft няма да има достатъчно потребители, които да оправдаят изразходваните за създаването на софтуер ресурси.
Microsoft и финландският производител на мобилни телефони имат засилени връзки още от 2011 г., а през миналият месец изпълнителният директор на софтуерния гигант Стив Балмър обяви сделката, която цели да увеличи пазарния дял на Windows сред смартфоните и да събуди интереса на разработчиците на игри и приложения, които обикновено предпочитат да се съсредоточат върху Android на Google и iOS на Apple.
Въпреки това разговори с повече от дузина разработчици показват, че залозите все още са срещу Microsoft. Според тях придобиването на Nokia им дава готова възможност за създаване на Windows смартфони, но потребителите все още не са достатъчно. В крайна сметка всичко се свежда до това от кои продукти разработчиците могат да спечелят най-много пари, а това определено не e Microsoft, смята Уилям Хърли, съосновател на Chaotic Moon, компанията, правеща приложенията на Walt Disney. Той казва, че последната му игра „Dragon Academy” e направила за един час повече продажби в App store на iOS, отколкото всички игри на компанията му в платформата на Windows през миналата година.
В момента Microsoft има повече от 175 хиляди приложения за операционната си система спрямо 900 хиляди при iOS и над 1 млн. при Android. Но дори и те идват по-късно, отколкото при Apple и Google. Приложението за четене на нови Flipboard, например, е достъпно в App Store от 2010 г. и в Google Play от 2012, но версия за Windows все още няма. Подобна е ситуацията с други популярни програми, в това число Printrest, Instagram, Uber и др.
Липсата на приложения влияе доста зле на пазарния дял на Windows, който през второто тримесечие е едва 3,7% срещу 79% за Android и 13% за Apple, показват данните на IDC. От Microsoft обаче твърдят, че са наясно с недостатъците на операционната си система и придобиването на Nokia ще спомогне за тяхното преодоляване.
От американската компания се опитват да направят създаването на приложения по-евтино, като плащат за развитие и маркетинг. Пример за това е версията на социалната мрежа Facebook за Windows, която е създадена от Microsoft.
“Ние помагаме с развитието, независимо дали става въпрос за финансиране или съвместна работа“, казва мениджърът на Windows Джо Белфиор. Той допълни, че от компанията ще правят повече отстъпки за разработчиците, в това число включване на предварително инсталирани приложения на смартфоните.
Някои разработчици обаче не са убедени в това. Грег Костело, например, създател на приложението за редактиране на видео Givit, пуснал версия на софтуера си за Windows през миналата година, очаквайки новите Surface таблети да се окажат голям хит. Поради слабата им популярност обаче Костело бил принуден да спре поддръжката и да се съсредоточи единствено върху Android и iOS.
Подобни действия повлияха много зле не само върху бизнеса със смартфони на Microsoft, но и при пазара на таблети, доминиран основно от iPad на Apple. През тази година поради липса на достатъчно продажби останаха над 900 млн. непродадени Surface таблета.
Според експерти Microsoft трябва да улесни създаването на мобилни приложения за тяхната операционна система, тъй като в момента това не е рентабилно. Друга област, към която от компанията могат да се насочат, са бизнес клиентите. Голяма част от бизнеса вече използва софтуер на Microsoft и вероятно ще са положително настроени към още продукти на компанията.