Индустрията на изнесените услуги формира 5.5% от БВП на България, отбелязвайки двуцифрен ръст

10.12.2020 | 13:55
по статията работи: econ.bg
Размерът на сектора на изнесените услуги в България възлиза на 2.9 млрд. евро за 2019 г. Това показват данните от годишния доклад за развитието на индустрията на Асоциацията за иновации, бизнес услуги и технологии
Индустрията на изнесените услуги формира 5.5% от БВП на България, отбелязвайки двуцифрен ръст
Снимка: под лиценза на creative commons

Размерът на сектора на изнесените услуги в България възлиза на 2.9 млрд. евро за 2019 г. Това показват данните от годишния доклад за развитието на индустрията на Асоциацията за иновации, бизнес услуги и технологии (AIBEST).  За миналата година индустрията формира 5.5% от годишния брутен вътрешен продукт (БВП) на страната, в сравнение с 5.2% през 2018 г. За поредна година индустрията на изнесените услуги бележи двуцифрен ръст в развитието си, като през 2019 г. оперативните приходи нарастват с 19.6 %. 

Предварителните ни данни ни за 2020 г. показват, че дори и в тази година ръстът също ще остане двуцифрен. Прогнозата към 2022 година сочи, че индустрията ще продължи да се развива и да бъде основен стълб в българската икономика, като относителния й дял в БВП на страната ще достигне 8.9%.

Анализът е изготвен от SeeNews и включва данни за 610 български компании, опериращи в сферата на бизнес услугите и технологиите през 2019 г. В съотношението между двете подразделения на изнесените услуги превес имат на ITO компаниите (ИТ изнесени услуги) – 322, докато броя на фирмите в сферата на изнесени бизнес процеси е 288.

Индустрията затвърждава и позицията си на предпочитан работодател, което се доказва от нарастващия брой хора, работещи в сектора, както и от нарастващите разходи за служители и данъци, плащани от компаниите. Секторът на бизнес услугите и технологиите формира 3,5% от пазара на труда в България. В него са заети близо 78 000 души към края на 2019 г., което е с около 5000 души повече в сравнение с предишната година. Дори в предизвикателната 2020 година, индустрията продължава да наема нови хора, като към август 2020 г. броят на работещите в  сектора достигна 81 000 души (3000 служители повече спрямо успешната 2019 г.).

Секторът оставя значим социален и икономически отпечатък. Превръща се в основа за развитието на новата средна класа на България и за задържането на младите хора в страната. За 2019 година само данъците, които индустрията е внесла в държавната хазна се равняват на  бюджетът на община Казанлък за 2020 г. или малко повече от предвидените разходи в бюджетната рамка на Столична община за здравеопазване през 2020 г. Едновременно с това, индустрията генерира 9.3% от всички разходи за заплати в иконо¬миката през 2019 г. (при 8.5% миналата година). 

„Ние ще продължим да бъдем притегателна сила за таланти и предпочитан работодател, заради възможностите за развитие, които осигуряваме на младите хора. През 2020 г. българските компании от сектора показаха световно ниво в предоставянето на надеждна, сигурна, непрекъсваема и качествена услуга. Mожем само да се гордеем, че изключително бързо успяхме да трансформираме процесите и да преминем в режим  на работа от вкъщи.

Много наши конкуренти в и извън Европа, не бяха толкова гъвкави и успешни. Трябва да капитализираме това предимство и да се позиционираме навреме като предпочитана дестинация за услуги с висока добавена стойност пред европейските компании. Степента, в която ще се възползваме от тази възможност през 2021 и 2022 година, ще бъде решаваща по отношение на това как България излиза от кризата, колко добре стои по отношение на глобалните си конкуренти и колко бързо догонва по-старите членове на ЕС по отношение на нивата на БВП на глава от населението.“, коментира Илия Кръстев, председател на Управителния съвет на Асоциацията и изпълнителен директор на A Data Pro.

През последните години индустрията на изнесените услуги продължава с регионалната си експанзия. Най-големите хъбове за изнесени услуги остават големите градове с университети, като се наблюдава тенденция за изнасяне на дейността извън столицата. София, Пловдив и Варна са трите най-големи центрове, като Велико Търново и Бургас също привличат все повече нови компании.

Пълният доклад може да бъде изтеглен от тук.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Лекарят ми предписа 2 литра вода на ден. Сметнах я в кубчета лед и ми излезе 14 уискита...
На този ден 12.12   1443 г. – Варненски кръстоносен поход: В Битката при Златица настъплението на кръстоносците, предвождани от Владислав III и Янош Хуняди, към Одрин е спряно от силна...