От 19 януари 2013 г. (събота) всички нови свидетелства за управление, издадени в Европейския съюз, ще представляват пластмасова „кредитна карта“ със стандартен европейски формат и по-сигурна защита. Новото европейско свидетелство постепенно ще замени повече от 100 различни модела от хартия и пластмаса, които в момента се използват от над 300 млн. водачи на моторни превозни средства (МПС) в целия ЕС.
То е част от по-широкообхватен пакет от мерки (3-та директива за свидетелствата за управление), които влизат в сила с цел да се насърчи свободното движение, да се води борба с измамите, свързани със свидетелствата за управление на МПС, и да се подобри пътната безопасност в целия ЕС.
Около 60% от населението на Съюза - т. е. около 300 милиона граждани, притежават валидни свидетелства за управление на МПС. Много от тях извършват трансгранични пътувания в рамките на Съюза, с лична или професионална цел, или променят своята страна на пребиваване.
Стандартен европейски формат
Всички нови европейски свидетелства за управление ще се издават в съответствие с нов формат — пластмасова „кредитна карта“. На тях ще има снимка и информация, отговаряща на стандартни изисквания — елементи, които могат лесно да бъдат разпознати и разчетени в целия ЕС.
Издадените до момента свидетелства не са засегнати, но ще бъдат сменени с отговарящи на новия формат при тяхното подновяване или най-късно до 2033 г. Европейското свидетелство за управление може да бъде приспособено, за да включва национални символи, в зависимост от решенията, които са взети на равнище държави членки.
Припомняме ви, че вчера МВР разпространи информация за новите свидетелства за управление у нас. Повече по въпроса може да прочетете тук.
Редовното подновяване на свидетелствата
Съгласно новите правила свидетелството трябва да се подновява на всеки 10-15 години за водачите на леки автомобили и мотоциклетистите, в зависимост от разпоредбите на съответната държава членка. За водачи на автобуси и камиони свидетелството трябва да се подновява на всеки 5 години, като за подновяването ще бъде необходим медицински преглед.
Това е административното подновяване и не изисква допълнителен изпит. То гарантира, че информацията, снимките и другите данни върху свидетелствата са актуални, че елементите за защита могат да бъдат редовно актуализирани в съответствие с новите технологии и че държавите членки непрекъснато разполагат с актуална информация за свидетелствата в обращение.
Защита на уязвимите водачи
Европейският режим за свидетелствата за управление засилва защитата за най-уязвимите категории участници в пътното движение. Това включва:
- Повишаване на възрастовата граница за пряк достъп (чрез практически и теоретичен изпит) до свидетелства за управление на мощни мотоциклети — от 21 години в момента на 24 години.
- Повишаване на възрастовата граница, както и въвеждане на допълнителни стъпки по пътя към постепенен достъп. Новият режим изисква шофьорски опит от най-малко 4 години (вместо 2) с мотоциклет с по-ниска мощност преди да бъде издадено свидетелство за управление на най-мощните мотоциклети.
- Мотопедите са отделени в нова категория превозни средства и от кандидатите за свидетелства за управление на мотопеди отсега нататък ще се изисква да преминат теоретичен изпит.
Държавите-членки могат също така да въведат изпит за проверка на уменията и на поведението, както и медицински прегледи. ЕС определя минимална препоръчителна възраст (16 години), при навършването на която свидетелствата се признават взаимно от всички държави членки (държавите членки могат да понижат тази възраст на 14 години в рамките на съответната страна). Досега нямаше минимални изисквания на равнището на ЕС по отношение на мотопедите.
Въвежда се нова категория А2 с нови технически характеристики. Предишната категория А, която беше разделена на две части — ограничена и неограничена, сега е разделена на две отделни категории — „А2“ и „A“. Въвежда се допълнително техническо изискване за категория A2, за да се избегне настройката на мотоциклети, така че да отговарят на критериите за по-ниска категория („downtuning“).
За категория А2 минималната възраст е фиксирана на 18 години. Ако дадена държава членка определи минималната възраст за категория А1 на 17 или 18 години, минималната възраст за категория А2 ще бъде 19 и 20 години, тъй като трябва да има две години разлика между минималната възраст за категория А1 и минималната възраст за категория A2.
Ако кандидатът е придобил двугодишен опит на мотоциклет от категория А1, той трябва да положи само изпит за проверка на уменията и поведението или да премине обучение.
Що се отнася до композициите от превозно средство и ремарке в рамките на категория В, ремаркета с тегло, превишаващо 750 кг, могат да се прикачват към теглещото превозно средство, ако теглото на композицията не надвишава 4250 кг и са спазени правилата относно одобрението на типа, които определят съотношението между превозно средство и ремаркето.
Освен това за композиции в рамките на категория В, които надвишават тегло от 3500 кг, ще се изисква или преминаване на обучение, или полагане на изпит, или и двете. Тази разпоредба ще позволи в бъдеще в рамките на категория В да се управляват по-големи композиции, отколкото понастоящем, при условие че се премине през обучение или се положи успешно изпит.
В категория BE ще бъде разрешено да се теглят ремаркета с максимално разрешено тегло от 3500 кг. Композиции с теглещо превозно средство от категория В и ремарке с тегло над 3500 kg попадат в категория С1Е.
Нови определения
В интерес на безопасността свидетелствата за управление на МПС за камиони и автобуси се изменят, така че:
- Да се позовават на броя на пътниците, а не на броя на местата за сядане.
- Техническите изисквания за по-малки камиони и автобуси да се приведат в съответствие с изискванията за наличните на пазара превозни средства и да бъдат превърнати в задължителни категории в целия Европейски съюз.
- Категория С: моторни превозни средства, използвани за превоз на товари, с максимално разрешено тегло над 3500 kg, които не превозват повече от осем пътника освен водача. Те могат да се комбинират с ремарке с тегло под 750 кг.
- Категория С1: същото като при категория С, но за моторни превозни средства с максимална разрешена маса, която не надвишава 7500 kg. Всички държави членки трябва да въведат тази категория.
- Категория D: моторни превозни средства за превоз на пътници с капацитет за транспорт на повече от 8 пътника освен водача. Те могат да се комбинират с ремарке с тегло под 750 kg.
- Категория D1: същото като при категория D, но за моторни превозни средства с капацитет за транспорт на повече от 16 пътника освен водача и с максимална дължина не повече от осем метра. Те могат да се комбинират с ремарке с тегло под 750 kg. Всички държави членки трябва да въведат тази категория.
- Всичките 4 изброени по-горе категории могат да се комбинират с ремаркета над 750 кг, като в такъв случай е необходимо отделно свидетелство за управление на МПС (категории СЕ, С1Е, DE и D1Е). Всички държави членки трябва да въведат тази категория.
Минимални стандарти за изпитващите лица
Изпитващите лица ще трябва да отговарят на минимални стандарти по отношение на началната им квалификация и периодичното обучение. Тази мярка ще осигури контрол на качеството при
новата система, обясняват от представителството на ЕК в България.
Директива 2006/126/ЕО относно свидетелствата за управление бе приета от държавите членки и Европейския парламент през 2006 г. Тя трябваше да бъде транспонирана от държавите членки до 19 януари 2011 г. и ще се прилага изцяло от 19 януари 2013 г.