С покачването на цените на почти всички групи стоки на дребно (класацията, разбира се, водят хранителните продукти) напоследък ставаме свидетели на едно явно явление. Ще си позволя да му сложа работно заглавие „Бум на промоциите”.
Вече няма верига, която да не се възползва от преимуществата на търговската акция и да не предлага "100 намалени артикула всяка седмица”, или нещо от сорта. Тази практика стана още по-популярна, след като немско-австрийската вълна от вериги, в които кажи-речи всичко е намалено, заля окончателно българския пазар. По това време хората си възвърнаха доверието в намалените стоки. Доколко обаче промоциите действително носят преимущество на търговците и доколко са изгодни за потребителите, зависи от много неща.
Ето защо от Econ.bg събрахме кратка информация за това що е промоция и по какъв начин тя се вмества на пазара у нас. За тази цел потърсихме представител на една от столичните търговски вериги. Няколко думи ни каза и Богомил Николов, председател на Асоциация „Активни потребители”.
Как се формира една промоция?
Утвърдената схема за формиране на акция на даден продукт е да се свалят 2-3% от маржа на производителите (т. е., от доставната цена на стоката) и още толкова – от търговската надценка. Крайният процент се договаря между двете страни. Много често на търговците им се налага да свалят твърде много от собствения си марж и реално да продават продукта на 3-4% по-висока от доставната цена (при около 20% нормална търговска надценка), оплакват се от бранша.
Какви продукти обикновено са в акция?
Според Богомил Николов у нас съществува проблем с използването на понятието „промоция”. По принцип се „промотират” нови продукти, поради което цената им е по-ниска за определен период от време. Всичко останало си е обикновено намаление.
От своя страна търговските вериги се стремят за всеки обявен промоционален период да предложат в акция продукти от поне част от основните групи – зеленчуци, млечни продукти, местни продукти и т.н. През уикенда например е добре намалението да обхваща почистващи и перилни препарати. Задължително в акция трябва да има и сезонен продукт – през лятото например се промотират кисело мляко, сезонните зеленчуци и плодове и пр.
Като цяло обаче решаващата дума за това какви стоки да са в намаление имат производителите. Всяка фирма действа по различен начин. Някои от производителите предпочитат да пускат основните си (ключови) продукти в акция, за да компенсират намалението в цената с повече продажби. Други правят точно обратното – понижават цената на по-нетрадиционните си стоки, за да ги популяризират и да им вдигнат продажбите.
Как се привлича вниманието ни към промоциите?
Основно това става по три начина – чрез брошура, чрез активна продажба или като се поставят артикулите на място, което да привлича погледите на повече клиенти. В добавка на това се поставят и специални, по-атрактивни етикети.
"Активна продажба” е понятие, нарицателно за практиката на търговците да поставят на касата за плащане артикули от даден продукт, за да го промотират касиерите устно и да го предлагат на клиентите си при плащане. Това е популярно само в някои от веригите.
За какво трябва да внимаваме при промоциите?
Както вече споменахме, през последните няколко години се завърна доверието на потребителя към акциите в магазините. Доскоро той асоциираше всяко намаление с опит за измама, а при някои клиенти това все още е така. Имаме ли обаче реално основание да се страхуваме, че „ще ни пробутат боклуци за без пари”?
Според председателя на "Активни потребители” – не. След като разговаряхме с него и с другия си източник, с когото установихме, че така наречената „промоция за стоки с изтекъл (изтичащ) срок на годност” вече не е на мода. Сега тези продукти се излагат с действително намалена цена, но така, че да се знае защо. Например, в специални секции с надпис „преоценени стоки”.
Съществува обаче и друг начин да се предложат на потребителя продукти с изтичащ срок – търговската им стойност да се понижи, но без да се привлича вниманието към това. За целта просто се сменя цената на етикета, без да се обявява като намалена и без да се посочва старата. Трудно е да се определи доколко това е почтена практика.
По думите на Богомил Николов в днешно време хората са достатъчно ограмотени, за да „разберат кое какво е”, тъй като „то си пише” на определените за това места.
Той обаче предупреди за друга нелоялна търговска практика – несъответствие между информацията в брошурите и действителния асортимент на веригата. За да се привлече потребителят в магазина, се пуска примамлива промоция, от която обаче са поръчани или ограничени, или никакви бройки.
С други думи, обяснява експертът, понякога се получава така, че, да кажем, потребителят вижда много изгодно замразено пиле на брошурата на някоя търговска верига и решава, щом има възможност, да отиде до там и да си купи от него. Когато пристигне в магазина обаче, оттам му казват, че пилето вече е свършило – хората просто са го изкупили. А такова или е нямало въобще, или с били поръчани две или три пилета, колкото да има какво да се изложи на витрината.
Какъв извод можете да си направите от всичко, което ви разказахме? Отваряйте си очите на четири, щом пазарувате, и следете в кой магазин промоциите са най-изгодни. Късмет със седмичните ви покупки!
Тази статия ви хареса? Станете фен на страницата на Еcon.bg във Facebook, за да следите всичко най-интересно за икономиката,
предприемачеството, кариерата, личните финанси, политиката и обществото!