БДЖ Загубата на "Товарни превози" от началото на стачката
До деня на стачката, преди 16 дни, дъжерното дружество на БДЖ "Товарни превози" е на загуба между 4 и 5 милиона лева. Това каза на брифинг в парламента транспортният министър Ивайло Московски. Компанията е минимално засегната от стачката, защото товарите се движат предимно в нощните часове, предаде Агенция "Фокус".
"Ще продадем "Товарни превози" със сигурност и аз нося отговорност за това. Не ме притеснява по никакъв начин темата с приватизацията. Не знам на каква цена ще се приватизира, цената ще я определи пазарът и търсенето. Заложили сме достатъчно високи критерии", каза министърът. Активите на "Товарни превози", според експертите на Московски, са за около 300-320 млн. лв., предаде БГНЕС.
Ивайло Московски е склонен да бъде изработена стратегия за БДЖ, която да бъде одобрена от парламента, предаде БТА.
Ивайло Московски за пореден път каза, че споразумението със Световната банка (СБ) за стабилизиране на държавния превозвач, размер на 460 млн. лв., се отпуска на дъжавата, а не на БДЖ. Правителството от своя страна го предоставя на компанията. Преди това обаче трябва да бъдат получени две нотификации от Брюксел. Припомняме ви, че от заема със световната финансова институция ще бъде предоставена помощ в размер на 140 млн.лева и на Национална компания "Железопътна инфраструктура".
В договора със СБ е заложено изискването БДЖ е да представи план за преструктуриране, осигурен собствен финансов собствен принос в заема в размер на 200 милиона лева и да се откаже от пазарния си дял, тъй като останалите конкурентни фирми в сектора няма да получат помощ.
В парламента Московски заяви още, че не приемал обвиненията на синдикатите, "че не е министър, а ликвидатор на БДЖ". Преди два дни министърът е поканил синдикатите да се договорят. „И вчера ги изпратих в БДЖ да се договорят. Взехме за база Колективния трудов договор (КТД) от 2009 г., където бонусите за синдикатите са в размер на 13 милиона лева.
"Сега не мога да кажа откъде ще ги вземем, но сме съгласни и преговаряме да получават допълнително 13 милиона лева. По КТД от 80 точки, имаме противоречия по 40", каза още министърът.
Все още няма решение откъде ще се вземат парите за погасяване на просрочените задължения по заема за мотрисите "Сименс". Срокът за плащане е до края на годината.
Пореден ден на стачката
Стачката на железничарите продължава. Влаковете отново няма да се движат от 8 до 16 часа. Опитите за споразумение между синдикатите и ръководството на БДЖ се провалиха в четвъртък, а нови не са насрочени.
Профсъюзите категорично не приеха предложенията на дружеството за намаляване на отпуските и социалните плащания на работниците. Синдикатите подкрепиха единствено създаване на бонусна система от средата на 2012 г., информира БНР.
В четвъртък стана ясно че Световната банка изчаква реформата в железниците, за да отпусне заема от 460 млн. лв.
Междувременно дружеството реши да спре всички пътнически влакове, които се движат между 8 и 16 ч. от 12 декември до 5 януари. Така БДЖ цели да намали загубите от стачката.
От Национална компания "Железопътна инфраструктура" обявиха, че от 11.12.2011 г. влиза в сила ново разписание на влаковете. В новия график на движение на влаковете, транспортната схема и периодът на движение на влаковете са съобразени в максимална степен с обема и структурата на пътникопотока.
През 2012 г. железниците ще осъществяват превоз с общо 574 влака, с 90 по-малко в сравнение с 2011 г. От тях: 31 международни бързи влака, 84 бързи влака, (като 19 от тях са със задължителна резервация), 130 пътнически влака, 279 крайградски пътнически и 50 трудово-служебни влака.
Запазена е цялостната транспортна схема на обслужване по отношение връзките във възелните гари, както и спиранията по маршрутите на движение на бързите влакове.
Увеличава се броят на служителите, които са приели предложението на ръководството на БДЖ за доброволно напускане. 914 служители са приели до днес да бъдат освободени от длъжност по чл. 331 от Кодекса на труда, съобщиха от БДЖ. Трудовите възнаграждения в размер на шест брутни заплати, ще бъдат изплатени веднага след освобождаването на служителите от длъжност.