BusinessEurope: Европа ходи по много тънък лед

13.03.2013 | 17:29
по статията работи: Петя Бързилска
Държавите-членки трябва да продължат структурните реформи и през 2013 г., заявяват от Конфедерацията на европейския бизнес
BusinessEurope: Европа ходи по много тънък лед

Европа навлиза в решителна фаза на нейното възстановяване. На повърхността, има признаци на подобрение, но ние ходим по много тънък лед и махалото може бързо да се разлюлее към най-тежките моменти от кризата, ако се поставят под съмнение и не продължат необходимите реформи в Европейския съюз. Това заявяват в съобщениет от Конфедерацията на европейския бизнес BusinessEurope, изпратено до участниците в пролетното заседание на Европейския съвет, което ще се проведе на 14 и 15 март 2013 г.

Почти пет години изминаха от началото на световната финансова криза, но Европа вече е в състояние да се върне на пътя на устойчивия растеж, се казва в документа на BusinessEurope, информират от Българската стопанска камара, която е член на конфедерацията от българска страна.

През втората половина на 2012 г. има известно намаляване на финансовата несигурност на пазара, както и силно подобрена ангажираност от страна на Европейската централна банка (ЕЦБ) в подкрепа на единната валута, а също така и действия от страна на лидерите на ЕС за укрепване на институционалните основи на Икономическия и паричен съюз (ИПС) чрез гласуване на началните етапи на банковия съюз, коментират от конфедерация.

Въпреки очакванията икономическата активност в САЩ и Япония да достигнат своя пик през 2012 г., БВП на ЕС остава под равнишето от 2008 г. Европа трябва да се фокусира върху политически мерки за реално повишаване на конкурентоспособността, изграждане на доверие у бизнеса и стимулиране на икономическата активност. В противен случай, появилите се през 2012 г. разлики между ЕС и другите големи икономики заплашват да се превърнат в дългосрочно явление.

"Ако бъдат премахнати половината от пропуските на държавите от еврозоната и се прилогат най-добрите практики на ОИСР в подкрепа на политиката на конкурентоспособност, БВП на еврозоната може да се увеличис 3,75% в близките 5 години. Един добре функциониращ и интегриран единен пазар е много важна основа за нашата конкурентоспособност и може да действа като трамплин за достъп до световните пазари чрез преговори и споразумения за свободна търговия с ключови международни партньори. Но ние трябва да отключим пълния си потенциал за растеж чрез премахване на оставащите пречки пред трансграничния бизнес и подобряване на функционирането на пазара във всички държави-членки", коментират от BusinessEurope.

Държавите-членки трябва да продължат структурните реформи и през 2013 г. и да съживят ангажиментите, поети в контекста на Европейския  семестър. Европейската комисия трябва да представи амбициозни конкретни препоръки, а политиките на ЕС трябва да подкрепят усилията за реформи на държавите-членки, се казва още в документа.

До момента най-големи са подобренията в областта на финансовата стабилност, но напредъкът на реформите в ключови области, като производителността, инвестициите, търговията и конкурентоспособността, е твърде бавен. Фискалната консолидация трябва да бъде придружена от реформи за повишаване на растежа. Трябва да бъдат намалени публичните разходи, вместо увеличение на данъците. И пазарите на труда трябва да станат по-гъвкави, за да се улесни създаването на работни места, както и преходът между работни места.

За да бъде в  състояние да направят инвестиции от съществено за дългосрочния растеж значение, компаниите трябва да бъдат уверени, че лидерите на ЕС са се ангажирали с прилагането на политики, които поддържат конкурентоспособността и икономическата стабилност.

Анализът на BusinessEurope се фокусира върху пет области.

Данъчно облагане и публичните финанси

Подобряването на финансовата стабилност допринася  за напредъка на структурните реформи. Понижава се държавната задлъжнялост в ЕС. Но е необходим по-нататъшен  напредък по отношение на фискалната консолидация. Тя трябва да се съсредоточи  основно върху намаляването на текущите държавни разходи и защита на инвестициите, а не върху увеличение на данъците. Общата данъчна тежест трябва да намалява. Необходими са данъчни рефорчми, които да облекчат облагането на труда и капитала, което е най-вредно за растежа и заетостта.

  • Държавите-членки постигнаха напредък по отношение намаляването на бюджетните дефицити. Дефицитът на ЕС падна от почти 7% от БВП през 2009 г. на по-малко от 4% през 2012 г.
  • Ефективните корпоративни данъчни нива намаляха през последните години, особено в Словения и Обединеното кралство, но като цяло данъчните ставки в повечето страни-членки на ЕС остават много по-високи от тези в страните извън ЕС.
  • Данъчната администрация се подобри в редица страни (например, Финландия и България), но все още има възможности за подобрение.

Бизнес среда

Както на национално, така и на ниво ЕС, трябва да се сведе  до минимум административната тежест. Нужни са мерки, които да подкрепят  засилването на конкуренцията на пазарите, вкл. чрез завършване на единния пазар в области като услуги, енергетика, цифровизация и др., което може да даде тласък за икономическия растеж, производителността и създаването на работни места. Ние трябва да се уверим, че политическите мерки в областта на енергетиката и промените в климата ще позволят на европейските фирми да бъдат конкурентоспособни на международните пазари.

Иновации и умения

Разходите за изследвания  и развитие остават заседнали  на около 2% от БВП в ЕС, което е  значително по-ниско от САЩ и Япония. Те трябва да се увеличат и да достигнат до 3% от БВП. Иновационните политики трябва да бъдат повече ориентирани към бизнеса, тъй като в повечето европейски страни ключовите умения на заетите сега значително изостават от най-добре представящите се азиатски икономики. Именно затова, трябва да бъде приоритет насърчаването на науката и технологиите, инженерните и математическите учебни програми в началното образование и ученето през целия живот, с особена роля на университетите, за да се постигне световен резултат от обучението.

Достъп до финансиране и финансова стабилност

Лихвените про.центи  по банковите заеми за предприятията  са най-силно увеличени в страните от еврозоната, което води до растящи  държавни разходи по обслужване на заемите. Желанието на банките да предоставят кредити на малките и средни предприятия също се влоши през последните 18 месеца. С цел да се позволи на бизнеса да направи инвестициите, които са необходими за постигане на възстановяването, е необходима нова регулация на финансовите услуги, която да намери правилния баланс между увеличаването на финансовата стабилност и необходимостта да се гарантира, че дружествата са в състояние да получат достъп до финансиране при разумни условия. Еврозоната трябва да постигне напредък по изпълнението на банковия съюз, по-специално – единния контролен механизъм, за да се намалят различията в разходите по заемите.

Пазар на труда

Безработицата в ЕС в момента е почти 3,5 процентни  пункта над нивото отпреди кризата, което означава, че 8 милиона души са загубили работата си от началото на кризата. В същото време, през последните две години в САЩ са създадени 2.4 милиона работни места.

Безработицата нарасна до 25.1% в Испания, 23.6% в Гърция и 10.6% в Италия, а младежката безработица в тези страни достигна, съответно – 56.5%, 57.6% и 37.1%, което заплашва жизнените шансове на цяло едно поколение.

Страните с най-бързо нарастване на разходите за труд на единица продукция преди  кризата вече отбелязват напредък, но е необходим допълнителен тласък, за да се гарантира, че разходите за труд са в съответствие с производителността. Трябва да се намали данъчната тежест върху хората с ниски доходи, за да се избегне социалният капан на безработицата. Целевите съкращения на работодателите в областта на социалната сигурност и гъвкавите договорни споразумения са „задължителни“, за да се насърчи наемането. В същото време, необходими са по-нататъшни мерки, които да гарантират, че увеличението на възрастта за пенсиониране отразява по-дългата продължителност на живота в държавите-членки.

Европа остава атрактивна дестинация за инвестиции – съюзът привлича над 20% от глобалните ПЧИ през 2011 г. (за сравнение: САЩ – 15%, Китай – 8%). Въпреки това, Европа трябва да работи за подобряване на инвестиционната си привлекателност, имайки предвид конкуренцията на развиващите се страни, която продължава да нараства.

Фирмите в Европа произвеждат стоки и услуги на световно ниво въз основа на модерните  технологии, но останалата част от света  не стои на едно място. Развиващите  се икономики се засилват и привличат чуждестранни инвеститори. ЕС и неговите държави-членки трябва да засилят подкрепата си за бизнеса, ако искаме да поставим началото на нова фаза в европейското възстановяване.

В края на ноември в есенната си икономическа прогноза от BusinessEurope прогнозираха ръст на БВП на Европейскяи съюз през 2013 г. да достигне едва 0.5%, а за еврозоната – 0,1%. През март тази година ЕЦБ намали прогнозите си за развитието на икономиката на еврозоната през настоящата 2013 година.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 13.12   1294 г. – Папа Целестин V абдикира от папството, което е първият случай на абдикация на папа в историята на католицизма. 1519 г. – Експедицията на Фернандо...