Домакините пестят от кашкавал, но не и от козметика

14.03.2012 | 13:10
по статията работи: Ралица Стоянова
Потребителските разходи се увеличават, доходите - не. Българите не вярват, че излизаме от кризата
Домакините пестят от кашкавал, но не и от козметика
Снимка: Sxc.hu

Българите вярват все по-малко, че страната ни излиза от кризата с оглед на увеличаващите се разходи и малките възможности за започване на нов бизнес. 95% от гражданите у нас смятат, че няма ясни индикации за дългосрочна промяна на икономическата ситуация в България, 87% от домакинствата споделят твърдението, че са станали по-пестеливи и по-внимателни при избора на покупки.

Това сочат резултатите от четвъртото годишно изследване на тема Поведението на потребителите в контекста на икономическата обстановка”, проведено през февруари 2012 г. от агенция „Прагматика”.

Рецесията оказва отрицателно влияние върху потребителските възможности и начина на живот на българските граждани, като 43% от тях смятат, че страната ни ще излезе от кризата след 2013 г. Предходните три изследвания на потребителското поведение бяха проведени в началото на 2009, 2010 и 2011 г. от агенция „Прагматика”, като дават възможност за проследяване на динамиката на потребителското поведение от първите месеци на кризата през 2008 г.

През 2011 г. е налице усещането за по-високи потребителски разходи, докато доходите са запазили своето ниво. 70% от изследваните лица декларират, че през изминалата година разходите им значително са се повишили. В същото време всеки втори българин е запазил своите доходи, а 41% са получавали по-малки месечни възнаграждения. Очакванията на изследваните лица за предстоящата 2012 г. също имат оптимистичен нюанс – 27% смятат, че доходите им през 2012 г. ще се увеличат, а 43% се надяват да запазят сегашната си работа при същите доходи. Важно е да се отбележи, че сред българите между 25-34 години се наблюдава тенденция за повишаване на очакванията за бързо професионално развитие и увеличаване на доходите на годишна база.

Всеобщо е схващането, че през изминалата година на потребителите им се е налагало да „свиват” разходите си, да се лишават от някои стоки или да преминават към по-евтини еквиваленти. 70% от изследваните лица споделят твърдението, че са започнали да купуват по-евтини марки и продукти, докато 84% са били по-внимателни и прецизни в избора си.

Потребителското поведение на хората относно консумацията на различни типове стоки и услуги (храна, техника, козметика) се придържа до нивата на предходната 2010 г., сочи изследването. Относно „продуктите от първа необходимост” българите заявяват, че няма да променят навиците си при консумацията на сирене, прясно и кисело мляко, малотрайни колбаси, лютеница и тестени изделия. За сметка на това обаче, голяма част от запитаните смятат да ограничат консумацията на трайни (43%), сурово-сушени (52%) и варено-пушени колбаси (47%). От млечните продукти „най-скъп” за българите се оказва кашкавалът, 40 на сто от анкетираните посочват, че ще купуват по-евтини марки кашкавал през 2012 г.

47% от българите планират да закупят техника за дома през настоящата година. Най-желани са телевизорите (11%) и преносимите компютри (9.5%).

През 2011 г. остава непроменен и процентът на гражданите, които са успели да спестят от доходите си – 15%, като всеки пети от тях заявява, че ще заделя по-малко средства през 2012 г. Като допълнение на това, 46 на сто от запитаните споделят, че за настоящата година не планират дейности, свързани с извънредни разходи. Българите са склонни да похарчат пари само за крайно належащи дейности – неотложен ремонт на жилището (21%) или неотложен ремонт на автомобила (14%). За да финансират тези си дейности 51% от лицата ще разчитат на средства, които ще заделят през 2012 г., а близо 18% от българите ще разчитат на кредитиране от банка.

Досегашният модел при консумацията на козметични продукти се запазва и през изминалата година, като 40% от жените заявяват, че се доверяват на любимата си марка. Наблюдава се тенденция при покупката на почистващи препарати и санитарни материали. Близо 1/3 от потребителите са готови да купуват по-евтин омекотител и прах за пране с оглед икономическите условия в страната.

В заключение мнението на специалистите от агенция „Прагматика” е, че се наблюдава силно рационализиране на потребителското поведение, изразяващо се в прецизиране на избора и търсенето на по-доброто предложение. Този потребителски модел се обостря от активно използваните промо-механизми и чисто ценови промоции.

Оцени статията:
5.00/2
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Срещат се двама приятели. Единият пита: - Какво ще правиш в събота? - Ще ходим със сина ми в парка да пускаме хвърчило дракон да лети! А ти? - И аз имам подобна програма - ще изпращам тъщата на...
На този ден 31.10   475 г. – Ромул Августул е провъзгласен за римски император. 802 г. – Никифор I е провъзгласен за византийски император. 1470 г. – Хенри VI за втори път...