Темата за дискриминацията не се смята за важна в българското образование. Учебниците трябва да градят мисленето на децата с 20 години напред, а това няма как да стане, когато в тях все още се поместват примери за обществени модели от времето на социализма. Това заяви Мира Радева от социологическата агенция МБМД при представянето на националното социологическо изследване на тема: "Стереотипи и предразсъдъци в подготвителното и основното образование по признаците пол, увреждане, етническа принадлежност и реглигия".
В изследването, направено в периода 10-28 октомври 2009 г., са участвали над 3000 души. В него са взети мненията на родители, учители и други социални групи.
Изследването показва, че в учебниците до 4 клас и днес жената се представя като майка и домакиня до печката, а бащата - с чук и на нивата. У децата от ранна детска възраст се формира морално-остарял модел, коментира Радева.
Според изследването 46% от хората с висше образование са с расистки нагласи. Негативно отношение към ромите и инвалидите са дали 42% от българите със средно образование.
Данните от проучването показват още, че 44% от децата с ромски произход искат да учат наравно с българчетата. 43% от родителите смятат, че децата с увреждания трябва да учат в общи паралелки.
58% от учителите смятат, че децата с увреждания забавят учебния процес.
Изследването показва и още един важен факт. Едва 10% са преподавателите у нас, получили специализирана подготовка за работа с деца от ромски произход и с физически увреждания.
Основните изводи от изследването ще откриете в прикачения файл.