Таксиметровият бранш във Франция и неговата елегантност 2

31.08.2012 | 16:05
по статията работи: Владимир Йосифов
Къде стоят разликите между такситата в Европа и такситата у нас
Таксиметровият бранш във Франция и неговата елегантност

Читателят на Econ.bg Владимир Йосифов, който е имотен консултант, наскоро е посетил Франция. Преди дни ви представихме неговите впечатления, свързани с начина, по който се извършват ремонти на улици там и който, оказва се, е малко по-различен, отколкото у нас.

По-долу ще прочетете разсъжденията и наблюденията му във връзка с един аспект от транспортните услуги, а именно - организацията на работа на таксиметровите шофьори:

 

Кризата промени изключително, освен всичко друго, и бранша на такситата. Все повече французи и туристи вместо да заложат на този вид превози, ползват градския транспорт.

Конкуренцията между такситата и градския транспорт е тежка. И в такситата, и в градския транспорт има климатици. Да, в автобусите и дори в старите „ междуградски влакове” има климатик. Хората са един върху друг, но климатиците помагат да се издържи по-леко времето заедно.

Така ситуацията на пазара е принудила таксиметровите фирми да полагат усилия, за да запазят клиентите си.

Цена: Цената е висока дори за средния французин. Постоянните клиенти-физически лица имат карта, която им осигурява намаление.

При фирмите-клиенти (юридическите лица) се наблюдават още по-големи отстъпки и не е възможно да се играе комбина, както се случва в България. 

Удобства: Автомобилите са сравнително нови, чисти, с климатик. В колата е тихо, чува се само гласът на навигатора.

Шофьори: Голяма част от водачите на такси са цветнокожи, на всякаква възраст. Някои не знаят добре френски. Задължително е да се усмихват и да са любезни, чистоплътни и почтителни спрямо пътника. При проблем с говоримия език от страна на шофьора се прибягва до помощта на GPS-навигатора, който може да упъти вас и водача до всеки адрес, включително и с избягване на досадните задръствания.
Помощна техника: Основен е GPS–навигаторът: това е уред, който управлява маршрута във френските таксита. При казване на адреса от ваша страна, шофьорът го изписва на екрана и устройството води таксито по най-прекия път до указаното от вас място. Налични са и таблети, с които се получават новини за задръствания, катастрофи и ремонти.

Задължения: Френските шофьори са длъжни да спазват безпрекословно нареждането на диспечерите по гари и летища. Всеки шофьор е длъжен да превозва инвалиди с колички и да им помага при настаняване и излизане от автомобила. Всеки шофьор е длъжен да изтърпи игрите на децата в колата - тук е нужно да отбележа, че децата във Франция имат невероятна свобода на действията си и често създават множество проблеми

Всеки шофьор също така е длъжен и да помага на възрастните клиенти. Водачите са длъжни да казват на диспечера дали превозват животни и ако са съгласни да имат клиенти с домашен любимец, нямат право на грубо държане. Таксиджиите не пият алкохол през седмицата и като цяло по време на работния си процес, защото иначе рискуват работата си и дори затвор при оплакване от клиента.


 

Диспечери: На всяка гара и летище има диспечер на такситата, който стои на края на оградената опашка от клиенти. Диспечерите са хора с голяма власт над таксиметровите шофьори. Те оглеждат за секунди опашката и определят кои клиенти са подходящи за кои шофьори. Никой шофьор не смее да коментира или откаже.

Ако има клиенти с куче, диспечерът пита първите таксиметрови шофьори, и ако те не искат да пуснат кучето в колата си, диспечерът вика първият, който превозва кучета. След това колегите му се разместват и клиентите с куче отпътуват за секунди.

При прекалено много клиенти – най-често по празниците, диспечерът вика допълнително коли и мотори. В случай на прекалено голяма опашка от чакащи хора и същевременно прекалено малко налични таксита, диспечерът разделя хората по райони. Той пита първите хора на опашката за кои райони са, след което минава по цялото ѝ протежение, за да пита дали някой иска да се вози с избраните райони и наличните клиенти.

Сметката се разделя от пътниците, като маршрутът следва първо адреса на първия клиент, а после този на втория.

Нещото, което във Франция го има, а у нас не, са такситата мотори. Те са червени на цвят, имат два багажника отстрани, и, разбираемо, са доста по-мобилни. Най-често се наемат от бизнес пътници с идеята да се избегнат задръстванията и са значително по-скъпи и бързи. Тези таксита чакат пред адреса, където са ви закарали и ви връщат на гарата или летището с максимална скорост.

Моторите във Франция имат огромни права. При задръстване или ремонт на улицата мотористите може да се качат на тротоара, или да минат през пешеходна зона и да закарат клиента си навреме.

Бакшишът е водещата мотивация в този бранш. Французите като народ са малко по-пестеливи спрямо парите си и освен ако не са много доволни, не дават бакшиш – освен евентуално закръгляне на сумата. Бакшиш от 5 евро, например, е изключителна рядкост и се дава само от постоянните клиенти на даден превозвач. Към тях и обслужването е малко по-различно.

В какво се изразява по-точно то?

Добрите шофьори имат работещ органайзер и приемат поръчки за месеци напред. В уговорения ден те следят времето, трафика, ремонти, проблеми, стачки и т.н. и избират маршрут, който да бъде най-бърз. Шофьорът получава сумата, която би показвал апаратът в обикновени дни и затова е мотивиран да избере малки улички, крайни квартали и да стигне бързо на гарата или летището. Тези шофьори са по-интелигентни и могат да водят разговор с клиентите си, ако те искат това.
Както е навсякъде в сектора услуги, такситата се различават, но не по външен вид, а по шофьорите. В ресторант отивате заради готвача, а в тази фирма сте клиент заради шофьора на таксито.

Отношения пътник – шофьор: Пътниците са любезни. Ако не са доволни, няма да оставят бакшиш, но пак ще са любезни. Същото важи, както бе споменато, и за отношението на водача на таксито към неговите клиенти.

Обратно в София: Истината е, че у нас, в столицата на страната ни, където имам опит, има известни постижения в сферата на доброто обслужване, но все пак стоим по-скоро далеч от френската практика.

Родните таксиметрови шофьори имат доста параграфи, по които да се постараят много повече и да догонят поне малко френските си колеги. Това включва както и отношението, така и хигиената и цялостната култура на комуникация – във всеки нейн аспект.

Владимир Йосифов, BriagNews,
Щрихи от Франция, Лято 2012
Снимки: Владимир Йосифов

Оцени статията:
5.00/6
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари 3
Подреди по: Най-нови | Най-стари

Peter Petrow 31.08.2012 | 17:52
Г - н Йосифов! Вие срявнявате домати с краставици.... Защо не направите директно сравнение, на всичките тези "Параграфи" които имали "родните таксиметрови" за подобрение! 1! Цена на км? 2! Колко време се чака кола? Заплата на "родните" и на "културните" не толко "френски" шофьори.... Организацията на такситата в София няма равна на себе си! И още, и още, и още... П.С. Хората във Франция и навсякъде по света не "залагат" на един или друг вид траннспорт.... А го използват..! Така, че и "имотните" консултанти би трябвало да употребяват правилно думите в българския език...
Владимир Йосифов 04.09.2012 | 18:29
Добър ден г-н Петров, Благодаря за коментара Ви ! --- Извинете, но аз не сравнявам автобуси с таксита, а таксита и таксита. Значи сравнявам само домати с домати и краставици с краставици. За Автобусите вижте други мои репортажи. --- Г-н Петров, работата на българските шофьори на таксита не е по Социална програма, а извършване на услуга. На Аерогара София, Терминал 2, има няколко шофьора на такси - български цигани - които се държат много по-професионално от колегите си. Ако имате време, моля, погледайте как българските таксиметрови шофьори посрещат клиентите си и ще разберете, че не става въпрос за заплата, баня, парфюм, прическа, чисти дрехи, смрад в колите, чалга до дупка и други български работи. Въпросът е в манталитета ! Не разбират, че извършват УСЛУГА !!! В София всяка година има повече туристи. Това налага да се сменят всяка година поне 15% от шофьорите, докато не останат само хора, които са преживяли нормално първите си 7 години. Който иска да се държи като стачкуващ миньор или БДЖ-ец - това не е мястото му. Хората в Париж ЗАЛАГАТ на такси или на автобус в зависимост от парите и времето си. Ако имат пари - поръчват си такси. Ако нямат пари залагат на градски транспорт, но отделят повече време и внимават за парите и багажа си. В текстът, който коментирате, разглеждам само пътуващите от и за гари и летища. Затова използвам изразът ЗАЛАГАТ, защото ако сте в метрото, може някой да се хвърли под влак и да чакате експертизата и изпускате самолета или влака си. Ако сте в такси може да стане катастрофа и д ачакате следователи или полицаи и пак да изпуснете влака или самолета си. Ако сте заложили на такси със разумен шофьор той ще избяга от тапата. Ако сте заложили на автобус и стане тапа на магистралата, която е на много, ама много километри от Париж, и стане катастрофа, няма къде да бягате. Стоите и чакате. И ако не сте предвидили 2 часа за евентуално задръстване - сте изпуснали самолета или влака. --- Защо "биете негрите", а не видите нещо добро, което да ползвате ? Бъдете здрав ! Вижте още : Прилики и разлики при концесия на плаж в България и Франция
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Женевски конвенции
Мъж е в бара, пие и изглежда навъсен. - Какво ти е на теб? – пита барманът. - Бях женен три пъти и три пъти станах вдовец. Барманът иска да знае подробности. - Ами, първата се отрови с...
На този ден 30.12   1699 г. – С указ на цар Петър I в Русия е въведено летоброенето от Рождество Христово. 1703 г. – При земетресение в Токио загиват около 37 хил. души. 1853 г....