Водещи интернет компании подготвят нов глобален стандарт за онлайн плащания, съобщи Ню Йорк Таймс, позовавайки се на източници от браншовата организация World Wide Web Consortium (W3C). Зад проекта стоят играчи като Google, Facebook и Apple.
Новият платежен стандарт ще конкурира Amazon и PayPal, както и световните кредитни системи, всяка от които иска да види себе си като основно, а не резервно средство за разплащания в интернет.
Идеята на W3C е да предложи решение, което дава на потребителите единен начин за въвеждане на данни от кредитни карти или платежни системи във всеки уеб браузър, при извършване на всяка покупка в интернет.
След еднократно въвеждане на данните, те ще се извикват автоматично като един от основните варианти при онлайн транзакциите. Това наподобява функцията за автоматично запълване на полетата на уеб форми, позната от браузърите, само че полетата ще се запълват със скрити данни с един клик.
Сегашните лидери в онлайн плащанията, Amazon и PayPal, са отказали участие в разработката на новата платежна система на W3C. Нещо повече, двете компании възнамеряват да предложат алтернатива на потребителите, които не желаят да въвеждат платежни данни в браузъра.
При технологията на W3C, вместо да предава данни за кредитни карти, браузърът ще изпраща еднократно генериран маркер за плащане при всяка транзакция, с цел обезпечаване на сигурността. Така ще се избегне съхранението на информация за кредитни карти в многобройни бази данни по целия свят.
Подобно на други проекти за универсални интернет плащания, разработката на W3C може да претърпи фиаско, ако не получи поддръжка от страна на интернет търговците, създателите на уеб браузъри и, разбира се, от потребителите.
Анализаторите обаче са оптимисти за новия платежен стандарт, тъй като технологията предполага използване на всеки съществуващ начин за плащане с помощта на карта или приложение, но през единна платформа – уеб браузър, която се ползва от повечето потребители.
Освен това на страната на W3C е мощна група от над 40 големи международни играчи на пазара за онлайн търговия, вкл. Apple, Microsoft, Facebook, American Express и китайските онлайн гиганти Alibaba и Tencent. Разработката на новия стандарт за интернет плащания е на финален етап.
Google, един от авторите на проекта, вече представи версия на технологията за своя браузър Chrome. При натискане на бутона за онлайн покупка, се открива допълнително меню със съхранени адреси за доставки и начини за плащане. Потребителят избира адрес и платежна карта, въвежда секретен код за защита и натиска бутон „плати сега”.
Други компании, вкл. Apple, също подготвят анонси, свързани с новия платежен стандарт. Вместо защитен код, за идентификация може да се ползват отпечатъци от пръсти. Както досега, при транзакциите ще се отчисляват такси към съответните финансови институции – емитенти на кредитни карти и банки, освен в случаите, когато потребителите избират като метод на плащане Apple Pay или Samsung Pay.
Стандартът на W3C предполага лесна интеграция на нови методи за плащания, вкл. биткойни. Технологията е замислена и с оглед развитието на VR магазините, плащанията през месинджъри и между компютри – например, когато самоуправляем автомобил плаща за паркинг.