Една от способностите, които приемаме за естествени, е възможността да определяме с голяма точност възрастта на човека пред нас само с един поглед на лицето му. Макар че изглежда подразбиращо се, това умение въобще не е толкова лесно за компютрите, на които им трябват много повече време и ресурси, за да изпълнят задачата.
В един от последните си опити за създаването на компютър, който да разпознава с голяма точност човешката възраст, изследователи от Сингапур са използвали обърнат подход. Те извадили близо 400 хиляди снимки на хора от интернет и 10 хиляди клипа от YouTube, с които впоследствие обучили системата. По този начин учените се доближили максимално до целта си – да създадат универсална система за оценка на човешката възраст, която е приложима към хора от всички раси, етнически групи, показани на различни по качество изображения.
За да обучат машината да разпознава лица, изследователите създали иновационен алгоритъм, върху който приложили снимките, като към всяка снимка била прикачена информация за възрастта на показания на нея човек. Макар че лицата от видеоклиповете на били отбелязани по този начин, те били много полезни, тъй като предоставяли информация за едно и също лице под различни ъгли и с различна осветеност.
Въз основа на тази огромна база данни компютърната системата била обучена да разпознава с грешка до +/- 5 години възрастта на лицата от снимките и клиповете с добро качество. В бъдеще учените се надяват да подобрят системата и да минимизират грешките, що се отнася до снимките с по-лошо качество.
Компютър, който може да анализира възрастта на човек, независимо от расата и качеството на снимката, може един ден да намери широко приложение в системите за демографски и статистически данни за посетителите на супермаркетите и други публични места.
Другите възможни области на приложение на това нововъведение са свързани със създаването на интерфейси за определени възрастови групи, системи за идентификация, базирани на стари снимки, както и за направата на реклами към определена възрастова група. Така щом клиентът прекрачи прага на магазина, системата автоматично ще оценява неговата възраст и ще му пуска реклами и информация за подходящи за него продукти.