Годината на кризата за пивоварите - по-тежка от очакваното

01.02.2010 | 18:12
по статията работи:
Ивана Радомирова, Главен секретар, Съюз на пивоварите в България
Годината на кризата за пивоварите - по-тежка от очакваното

Специално за Econ.bg

11% спад в производството е регистрирала българската пивоварна индустрия през 2009 г. в сравнение с 2008 г., съобщиха на 29 януари от Съюза на пивоварите в България. Очакванията им са, че спадът в пивоварната ни промишленост през 2010 г. ще е в рамките на 3-5%. Коментар за развитието на пазара в специално интервю за Econ.bg направи Ивана Радомирова, Главен секретар на Съюза на пивоварите в България.

 Акценти:

  • Годината за пазара: По-лоша, отколкото се е очаквало;
  • Българският вкус: Родният потребител е традиционалист и залага на наши марки
  • Реклама и послания: Строг мониторинг и разумна консумация;
  • Съкращения в сектора: Ще стане ясно дали ще има и колко ще бъдат през пролетта.

Г-жо Радомирова, различните сектори на индустрията ни дават крайно противоположни мнения за изминалата 2009 г. Едни казват, че заради кризата регистрират лоши резултати, други пък смятат, че последиците от кризата ще се усетят едва през тази година. Как стои въпросът в пивоварния бранш?

Ивана Радомирова:

Ще започна с една цифра, която достатъчно добре говори за отговорностите на индустрията. Годината на кризата беше по-тежка за нас, отколкото очаквахме. През 2009 г. общо направените инвестиции в бранша са 66 милиона лева. Цифрата сама по себе си говори за активната инвестиционна политика, която продължава в сектора. Средствата са насочени основно в ново технологично оборудване и в нови пазарно-насочени инструменти, като предлагане на пиво в нови опаковки, смяна на етикети и капачки. Може би на пръв поглед това не звучи кой знае колко скъпо като разходи, но тези инвестиции винаги трябва да бъдат заделени и направени, за да се поддържа високото качество на произвежданите в страната бири.

Кои са основните пазари, към които е насочена българската бира?

Ивана Радомирова:

Нашият пазар е по-скоро съсредоточен в региона. Традиционни консуматори на наша бира са Румъния и Македония. Имаме износ и за българските общности в САЩ, както и в ЕС.

Българска или вносна бира предпочита българинът?

Ивана Радомирова:

Пивото е наистина един уникален продукт, който е изцяло композиран от натурални съставки - малц, хмел, пивни дрожди (известни още като бирена мая) и вода. Характерният вкус на българските бири зависи от съответните рецепти, които са традиционни, уникални и не могат да се сбъркат.

Няма да е преувеличено, ако кажа, че българските потребители на възраст над 45 години са големи традиционалисти. С течение на времето са свикнали с характерния вкус на нашите бири и не желаят да експериментират с чужди марки. Изрично трябва да подчертая, че нашите продукти са предназначени за лица над 18 години.

Производителите ни обмисляли ли са идеята да рекламират българско пиво в европейските медии? Какви са посланията Ви в рекламите?

Ивана Радомирова:

По отношение на рекламата имаме специални вътрешни правила за саморегулация. Целта ни е да не допускаме злоупотребата с пиво, да провокираме разумната консумация, да не поощряваме лицата под 18 години да употребяват бира. Посланията ни са насочени за отговорно шофиране.

Трябва дебело да подчертая, че имаме строги правила за рекламите, които действат още преди те да бъдат излъчени в медийното пространство. Изградили сме и много строг постмониторинг. През 2009 г. например, вследствие на тези процедури, бяха променени 3 реклами. Информационната кампания, която миналата година направихме, беше насочена към качествата на бирата ни.

Що се касае до рекламата ни извън страната, пред производителите ни не стои въпросът за външно рекламиране. Причината е, че няма нужда да се върти реклама на наша бира в европейска страна или друга страна, която е била първоначалният производител.

Тази година какво ще е посланието в рекламите?

Ивана Радомирова:

Тази година слоугънът, които изразява нашата философия е, "Природата избира най-доброто за теб".

Браншът по-оптимистично ли гледа на развитието си през тази година?

Ивана Радомирова:  

Винаги в началото на годината се гледа оптимистично, независимо, че през последните години не можем да се похвалим с добри резултати. Очакваме спадът в производството да не надвиши 3-5%.

Имате ли притеснения?

Ивана Радомирова: 

Разбира се, че имаме, защото за първи път от 1996 година насам отичаме 11% спад в производството на бира.

По-предпазливи ли ще бъдат пивоварните компании в инвестициите?

Ивана Радомирова:

Не мисля, че колегите ще бъдат по-предпазливи, ако технологичната логика и инвестиционната политика са насочени към поддържане на иновациите и утвърдените пазарни традиции. Нито една голяма компания не би си позволила лукса на отстъпление. Дори и такива, които са с по-малки инвестиционни възможности следват тази логика. Другата голяма грижа е да се запазят работещите в бранша и да няма съкращения.

Колко души са съкратени през миналата година?

Ивана Радомирова:

По официални данни към 1 януари 2010 г., в индустрията работят 80 души по-малко. Каква ще е ситуацията в бранша през настоящата година, ще разберем най-точно през април-май.

Интервю на Апостол Апостолов, Econ.bg

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
Мъж е в бара, пие и изглежда навъсен. - Какво ти е на теб? – пита барманът. - Бях женен три пъти и три пъти станах вдовец. Барманът иска да знае подробности. - Ами, първата се отрови с...
На този ден 12.12   1443 г. – Варненски кръстоносен поход: В Битката при Златица настъплението на кръстоносците, предвождани от Владислав III и Янош Хуняди, към Одрин е спряно от силна...