Община Пещера се явява добро място за инвестиране. Доказателство за това са многото предприятия, които се развиват в региона. Той е известен с обувната, хранително вкусовата и химическата
индустрия. Безработицата в региона е една от най-малките в страната – 5.7 %. В общината вече се очертава тенденция за недостиг на персонал тези отрасли.
Интервю на Радостин Маринов за икономическото предаване “Екон” на ТВ “Европа”
Бихте ли ни казали накратко историята на вашето предприятие. Кога е основано?
Ангел Желязков – изпълнителен директор, “Биовет”АД: То е основано още през 1961 година. Има повече от 40 години история, опит и традиции в бранша. Различни производства, които в годините са
се сменяли, търсейки по-добрите продукти. Предприятието е започнало с един малък цех, със само 15 кубически метра като размер ферментатори. Сега вече имаме и 70 и 100 кубически метра ферментатори.
Започвайки от този цех той се развива до мащабите, които можете да видите днес в предприятието като ние имаме още много планове за неговото разширяване и развитие.
Анастасия Миразчиева – главен счетоводител, “ГИДО” ООД: Фирма “Gido” е създадена през 1999
година и за 8 години е направила голям старт. Първоначално започна с 10 души, в момента работят 150. фирмата започна в помещение под наем, в момента разполагаме със собствена модерна фабрика и за
бъдеще смятаме да се развиваме и да се налагаме не само в страната, но и на Европейския пазар. Откакто сме започнали успешно изнасяме продукцията си в Гърция, Испания, Холандия и напоследък за
Италия.
Колко хора работят във вашето предприятие?
А.Ж.: В настоящият момент само тук в Пещера ние имаме около 850 души, които работят на четири сменен режим на работа, защото нашето производство е непрекъсваемо. Като специфика на
производство ние можем да кажем, че работим 24 часа в денонощието 365 дни в годината.
Как виждате развитието на вашия бизнес?
А.Ж.: Както споменах в началото ние сме предприятие с големи традиции, над 97 % от нашето производство е предназначено за износ. Нашите продукти са познати в над 70 страни по света.
Ние продължаваме да разширяваме нашето пазарно присъствие навън. Ние имаме още какво да правим и в посока на нови производства, както и в увеличаване на мощностите. Установяване на нови марки и
продукти. Нашите продукти са предназначени за ветеринарната медицина. На увеличаване на продуктивността на животните, а всичко това изисква една предварителна регистрация. А това е много работа в
нашите институти и отдели, които подготвят тези продукти, след това тези документи да бъдат проучени и изследвани от властите в съответните страни преди да получим право да продаваме в тези страни.
Ние инвестираме в добро производство, добри продукти и разширяване на пазарите.
Срещате ли някакви трудности в реализацията на продуктите си?
А.Ж.: Те са обичайните трудности като за всеки бизнес. Първо едно е само да произвеждаш, друго е и да продаваш, да убедиш купувача, да убедиш съответния фермер или фуражен завод,
който произвежда храна за животните, че твоите продукти са по- добри от тези на конкурентите. На световния пазар ние имаме доста конкуренция. Ние трябва много добре да познаваме нашата конкуренция и
трябва да знаем как да я изпреварим. Също така е важно за нас клиентите ни и хората, с които работим да посетят завода и да видят къде се произвеждат техните продукти. Важно е да разберат, че
продуктите им се произвеждат при добри условия. Под изискванията на всички регулативни и нормативни наредби в тази посока.
А.М.: Проблеми има с персонала. За да стане една обувка качествена трябва не само добри материали, добри машини, така и кадри, които да бъдат подготвени да бъде изпълнен и най-
малкият детайл качеството трябва наистина да отговаря на европейския пазар. Много от кадрите са от бившият обувен завод в града, но във фирмата работят и 80% предимно млади хора, които при добро
желание има достатъчно квалифицирани кадри – началник цехове, моделиери, специалисти, които могат да ги обучат. И много често се получава така нареченото текучество, тъй като в града има доста фирми.
Имаме изградена дистрибуторска мрежа в цялата страна и работим с търговци, които предлагат нашите продукти. Клиентите, както казах вече са по- капризни и искат продуктите да бъдат изработени от
естествени материали. Добре се продава на пазара въпреки, че на пазара вече има и много продукти от чужбина. Казвали сме не веднъж за проблемите с китайските и турски обувки. Мисля че българина вече
се убеди, че от българското няма по- добро.
Какви са проблемите във Вашия бранш?
А.Ж.: Фармацевтичният бранш е строго специфичен, изисква се висока инвестиционна бариера и не много фирми могат да навлязат в него. Необходимо е да имаш и добре обучен персонал –
висококвалифицирани специалисти, които познават спецификата на работата. Трябва да имат и дългогодишен опит, защото не може само за няколко месеца да обучиш хората, които работят при нас. Трябва да
притежават ноухауто и знанието как да подготвиш документи за регистрация на съответният продукт. И да можеш да умееш да продаваш добре.
Как успявате да привлечете младите специалисти да останат в град Пещера?
А.Ж.: Ние използваме различни ресурси и начини да мотивираме нашият персонал, не само младите хора, но и всички, които работят при нас. Предлагаме динамична и интересна работа.
Предлагаме работа с възможност за много практическа изява. Тъй като предприятието е голямо, нашата дейност е разнородна, не е само производство, но и имаме голяма част по поддръжка, тъй като имаме
много и разнородни машини. Осигуряваме обучение на хората ни в чужбина. Те имат възможност за развитие на кариерата. Опитваме се да осигурим определени социални придобивки като например това лято
осигурихме за нашите служители почивка на нашето море.
А.М.: С едно добро заплащане, със създаване на добри социални условия. Полага им се работно облекло и всичко останало, което е необходимо за едно съвременно производство. Те имат най
– добрите условия за една съвременна работа.
От къде набавяте суровини?
А.М.: Суровините ни са предимно български, но с влизането ни в Европейския съюз вече купуваме суровини предоставени и от Гърция и Италия.
Наблюдавате ли облекчения след приемането ни в ЕС?
А.М.: Да ние изнасяме успешно пътуваме свободно със собствения транспорт на фирмата за доставка на материалите. Нямаме ограничения при изнасянето на продукцията.
С какво региона е благоприятен за развитието на Вашия бизнес?
А.Ж.: Град Пещера е град с много висок дух на предприемачество. Има млади хора, които отиват, учат и се връщат в града. Самите хора са доста инициативни и това дава възможност това
да има развитие за тях. Смятам, че наличието на няколко големи фирми в региона създава конкуренция на пазар на труда.
С какво работата ви до момента благоприятства за развитието на региона като цяло?
А.Ж.: Като най-голям работодател в региона ние осигуряваме работа над 800 души. Като голяма корпоративна фирма ние имаме желанието да помагаме на общината.
А.М.: С модерната фабрика, която сме построили, със създадените работни места, които сме разкрили, с доброто име на марката, която сме защитили.
Къде е по-трудно да се реализира продукцията в България или в останалата част на Европа?
А.М.: Навсякъде клиентите са еднакво претенциозни. Качеството трябва да бъде еднакво както в България, така и в чужбина. За нас няма разлика дали стоката ще бъде реализирана в София
или в Берлин, Париж или където и да е по света.
Според Вас какво трябва да направят държавата и фирмите, за да успеят да подобрят състоянието на бранша, който вие се занимавате?
А.М.: Всичките активи на предприятието са закупени чрез банков кредит и много от формите, с които работим всички разчитат на тези кредити. Мисля, че трябва да има по- големи
преференциални условия за лихвите и изискванията, които банките предлагат са много и една малка фирма, която тепърва започва и стъпва на пазара е много трудно – да закупи машините и фабриката да
започне да работи. На първо място по- ниски лихвени проценти и по- ниски данъци.
Как преценявате общината помага ли си ви ли по-скоро ви пречи?
А.М.: Работим в чудесно партньорство с общината, няма мероприятие, в което да не сме се включили и да не сме спонсорирали. Всъщност този имот, който е закупен чрез търг от фирмата е
общински. Работим в добро сътрудничество, кадрите са изцяло местни. Не можем да се оплачем от сътрудничеството ни с общината.
Как се справяте с конкуренцията?
А.М.: Ние сме в прекрасни отношения с всичките ни колеги. За мен няма конкуренция, защото за всеки има работа. Човек преценява възможностите и условията. Клиента сам вижда сам вижда дали ще работи с
дадената фирма или ще предпочете конкуренцията. Нека да има конкуренция, защото тя създава по- доброто качество.
Как Вие като организация се включвате в процесите на привличане на инвестиции в региона?
А.Ж.: Тепърва се разработват някои проекти по структурните фондове на Европейския съюз. Обсъждали сме няколко инициативи в общината и по- специално кмета, като изграждане на
пречиствателна станция за града. Идеята е да се разшири съществуващата на предприятието.
Разкажете в какво се изразява проектът, който осъществихте?
Славка Цветанова – счетоводител, “ГИДО” ООД: Фирма ГИДО е спечелила проект към МТСП по
програма развитие на човешките ресурси и насърчаване на заетостта в размер на 98 хил.146 евро, от които 80 % е финансирането от ЕС и бюджета на Република България и 20 % ще бъде финансирането
от страна на фирмата. Проектът стартира на първи юни 2007 год. и ще продължи 12 месеца до 31 май 2008 г.Проектът е разработен от екип то фирмата – обучение на безработни, 15 души, в които сме
включили младежи до 29 години, безработни над 50 год. , трайно безработни в неравностойно положение.Обучението премина, изпита беше на 30- ти ,всички успешно са издържали изпита и 12 от
тях доброволно , започнаха девет- месечния курс на работа във фирмата. За останалите трима съм подала документи в бюрото по труда за нов подбор.По време на обучението стипендиянтите получаваха
стипендия в размер на 90 евро, сегашното им възнаграждение ще бъде 200 евро, кото осигуровките са за сметка на работодателя. Курсът на обучение беше частична програма за оператори на машини в
обувното производство в рамките на 312 часа. 50 % от проекта е за закупуване на ДМА – това е пълно оборудване на поточна линия за ушиване на горната част на обувката, за който беше
проведен търг и спечелен от фирма ВЕСТЕР-София, в размер на 41 хил. 620 евро. Вече машините са получени и са на територията на фирма ГИДО. Това са осем шевни машини , подгъвачка , машина
за зиг-заг , за поставяне на капси , траш-машина. В общи линии проектът се състои в обeзпечаване на нови работни места., а от другата седмица започва и втората част - програма за повишаване
трудовата квалификация на 15 души от фирмата, съгласно изискванията на ЕС. Стремежът на фирма ГИДО е чрез този проект да се повиши квалификацията , да се повиши производителността на производството и
с висококачествената продукция да сме конкурентоспособни но европейският пазар, тъй като около 40 % от продукцията се изнася.
Това първият такъв проект ли ви е?
С.Ц.: Досега сме спечелили два проекта - към МИЕ по разработка и внедряване на ISO 9001, а другия е за безопасни условия на труд . В момента финализираме двата проекта. С нас
работиха БАЛТОВ КОНСУЛТ . Фирма ГИДО е сертифицирана от фирма URS-София по ISO 9001.
След приключване на проекта планирате ли други?
С.Ц.: До момента кандидатстваме по още пет проекта, в МИЕ и МТСП и се надяваме, че ще спечелим поне още един проект за подобряване условията на работа. Направихме презентация
пред ръководството на общината и получихме одобрение за целевото изразходване на средствата.
Смятате ли, че тези проекти ще подпомогнат развитието на общината?
С.Ц.: Да, определено. Чрез тези проекти се дава възможност да се влеят нови средства във фирмата, без да се заделят средства то фирмата за закупуване на ДМА. Това е
голяма помощ, защото всяка фирма трябва да влага средства за обновяване на производството си и за квалификация и преквалификация на своят персонал. Фирмата разполага с високо квалифицирани работници,
модерно оборудване, но за да сме конкурентоспособни на европейския пазар трябва да се стремим към по-високи условия.