Специално за Econ.bg
Семинар за напредъка по Оперативна програма "Транспорт" се проведе в Правец на 19 декември. За 2 години сме усвоили едва 81 млн. лв., стана ясно на срещата. Бяха отчетени резултатите по ключови пътни и железопътни проекти. Участие в събитието взе и шефът на "Метрополитен" ЕАД инж. Стоян Братоев, които представи строителството на втория диаметър на столичното метро. След срещата в специално интервю за Econ.bg той представи и дейностите по подготовката за строителството на третия диаметър на метрото от кв. "Княжево" до бул. "Ботевградско шосе" (разклона за "Кремиковци").
Акценти:
- Метрото до "Младост": 180 000 души дневно;
- Диаметър 3: От кв. "Княжево" до бул. "Ботевградско шосе";
- Нова концепция: 3 диаметъра, 6 линии;
- Пътници без билет в метрото: Едва 0.2%;
- Градски транспорт: Хартиените карти за пътуване ще отпаднат през първото тримесечие на 2010 г.
Инж. Братоев, как върви работата поизграждането на метрото?
Стоян Братоев:
Пускането на целия първи диаметър на метрото от ж.к. "Обеля" до ж.к. "Младост" надхвърли нашите очаквания по броя на превозени пътници. Прогнозирахме, че ще возим по 140 000 души дневно. Тенденцията беше броят да достигне 180 000 в следващите 3 години. Оказа се, че този брой пътници беше достигнат още през 2009 г., дори преди дни беше отчетено, че са обслужени 201 000 пътници.
Работим усилено и по втория диаметър на метрото от пътен възел "Надежда" - Централна жп гара - площад "Св. Неделя" - бул. "Патриарх Евтимий" - НДК и бул. "Патриарх Евтимий" - бул. "Черни връх". Той ще бъде с дължина 6.5 км и ще има 11 станции. Изграждането е разделено на два участъка. Първият участък е от пътен възел "Надежда" до бул. "Патриарх Евтимий", а вторият - до РУМ "Черни връх". Участъкът на бул. "Черни връх" е финансиран по ОП "Транспорт". Със заем от Европейската банка и местно финансиране ще се строи участъкът от Надлез "Надежда" до "Обеля", като строителството на 2 от станциите ще започне още през януари 2010 г. Други 2 станции са в процес на тръжна процедура. През следващата година трябва да започне работата по целия метродиаметър.
Участъците ще се строят по различен начин. Участъкът от Надежда до бул. "Патриарх Евтимии" ще се строи с голяма щитова машина. Преди няколко седмици беше показана и официално я приехме от завода-производител в Германия. Машината ще бъде разглобена на части и транспортирана до България по вода. През април ще започне да копае от началната шахта Надлез „Надежда". Предвижда се вторият участък на метрото да бъде построен за 15 месеца. Част от участъка между бул. "Патриарх Евтимии" и РУМ "Черни връх" е изграден, строи се в момента тунелът от хотел "Хемус", до бул. "Джеймс Баучер". Към момента са изградени 180-190 метра от тунела като общата дължина е 870 метра. Движението по булевард "Черни връх" няма да се спира изцяло, а само по едната лента.
До къде стигна подготовката на третия диаметър на метрото?
Стоян Братоев:
В момента се прави подготовката на проекта. За да получим финансиране по Оперативната програма, започнахме работа по проекта още в края на 2005 г. Подготовката включва цялостни транспортни проучвания, изготвяне на цялостен идеен проект и регулационен план, доклади за ОВОС, доклад за анализ на ползите и разходите, тръжна документация. Всичките тези дейности трябва да ги приключим до края на 2011 г., за да можем през 2012 г., когато се правят програмите за следващия оперативен период, да представим този проект.
Този участък е малко по-специфичен. Дължината на участъка от кв. "Княжево" до бул. "Ботевградско шосе" е около 20 км. Обмислят се 2 варианта на трасето - единият вариант е с 23 станции, а другият - с 24. В централната градска част от Руски паметник до Паметника Левски ще бъде подземно. Тунелът ще се копае със земекопна машина, за да може двата влака да се движат в един и същи тунел.
Метрото в участъците по бул. „Цар Борис III" и бул. „Ботевградско шосе" ще се движи на открито. Предвижда се мотрисите да бъдат снабдени със специална автоматика, която ще управлява кръстовищата и по този начин няма да се пречи на движението. По проекта е заложено в един бъдещ период метрото да се отклонява към кв. „Левски" и ж.к. "Овча купел".
По принцип схемата на метрото беше планувана за три диаметъра. С оглед на сегашната обстановка в столицата, с население от 1.8 млн. жители, съгласно новия градоустройствен план, линиите на метрото са с т.нар. X-образна схема. Всяка линия ще има по 2 маршрута. Например първият диаметър, който вече работи, с участъка ж.к. „Младост" - Летище София и „Младост1" - Бизнес парк, изгражда едната част на „хикса". Другата част е участъкът, който отива до ж.к. „Обеля" - през ж.к. „Люлин" - посока кв. „Филиповци". По втория диаметър са предвидени отклонения към „Дружба" и „Дървеница". В по-далечен план на НДК се предвижда и отклонение към бул. „България". На третия диаметър хиксът се образува с отклонението на бул. „Ботевградско шосе" към кв. „Левски" и от кв. „Княжево" към ж.к. „Овча купел". Сумарно ще се получат 3 линии с 6 маршрута. По този начин ще се обхванат почти 75% от града. Виждате, че е изключително сложен процесът на строителство на метрото. Според мен по-сложно от метрото се строят единствено атомните централи.
По различните форуми и специализирани издания се дава различно тълкувание на т.нар "лека железница". Някои я сравняват S-bahn-а в Германия (от нем. S-bahn или Stadtschnellbahn буквално означава "бърза градска железница" - бел. ред.) Какво представлява всъщност леката железница?
Стоян Братоев:
Леката железница е по-близка до S-bahn-а, отколкото до трамвая. Лекото метро ще бъде оборудвано със системи за синхронизиране на движението по кръстовищата. Системата ще позволява метрото да преминава през кръстовищата, без да пречи на автомобилния транспорт. Другата особеност е подвижният състав. Лекото метро се движи в повече открити участъци. Предвиждаме подвижният състав да е от 4 вагона, с които да могат да се извозват 80 000 пътници на час. Композицията е по-нископодова, за разлика от метрото, което вече се движи. Самите платформи ще бъдат по-ниски. Предвижда се още да бъдат поставени декоративни огради за сигурност. Подземните станции ще бъдат аналогични на сегашните. Надземните ще бъдат с покрити перони.
Много ли са гратисчиите в метрото?
Стоян Братоев:
По последни данни на Центъра за градска мобилност от преди седмица, от 130 000 души, проверени през ноември, 270 пътници са били нередовни. Тоест нередовните пътници са 0.2%. При наземния транспорт от 645 000 проверени, 7000 души са нередовни. Надяваме се контролът още повече да бъде засилен през първото тримесечие на 2010 г., когато изцяло ще отпаднат хартиените карти за пътуване. Когато това стане, първият пропускателен пункт на метростанциите ще стане електронен. Именно от там в момента влизат нередовни пътници. След въвеждането на електронните карти ще бъдат махнати и контрольорите на входа на станциите.
Интервю на Апостол Апостолов, Econ.bg
Пълния запис на разговора може да чуете в прикачения аудиофайл.