Прекарваме много часове да се оплакваме от сивата корпоративната среда, която всеки ден „поглъща” дребния служител със своята рутина и липса на въздух. Какво правим обаче самите ние, за да се измъкнем от тази машина?
Ефективната обедна почивка е от съществено значение за това как ще протече работния ни ден. И колко продуктивен ще бъде той. Това споделят категорично водещи експерти по професионално развитие пред бизнес изданието „Форбс”. Сред тях е предприемачът и консултант Майкъл Кер, автор на книгата „Хуморът на работното място” (“Humor at Work”).
Какво значи ефективна обедна почивка? Тази, при която е изпълнила основната си цел – да си починете и да се заредите за останалата част от деня.
За тази цел трябва да изпълнявате 16 аксиоматични обедни „задачи”. Ежедневно. (Повярвайте, не е толкова трудно и ангажиращо, колкото звучи на пръв поглед.)
1. Поемете въздух за секунда
Първото и най-важното нещо, което трябва да направите, щом излезете в почивка, е да поемете дълбоко въздух и да се отпуснете. Главата ви сигурно е пълна с предиобедните „трябва”, стриктно подредени в графика ви по приоритет, както и с чувството, че времето ви притиска. Отделете няколко минути, за да се освободите от тези мисли. Натиснете бутон „пауза”. Едва тогава сте свободни да започнете своята почивка.
2. Направете си кратък план
Това, че един час дневно ви се полага да не работите, не означава, че трябва да пропилявате това време. Използвайте първите 5 минути, за да решите какво ще правите през обедната си почивка. След това набележете първото нещо, с което ще се захванете, щом се върнете в офиса – това ще ви отнеме повече време, ако го направите след обяд, докато още сте на „почивна вълна”.
3. Откъснете се от работата
И времево, и пространствено. Първо, „обедна пауза” не означава да изядете за рекордно време сандвича си пред компютъра. Откъснете се от компютъра и всички онези „малки задачки”, които сякаш отнемат секунда и можете да съвместите с обяда на крак.
Най-добре е да излезете извън офиса – освен че ще ви помогне да стоите далеч от работата, това ще ви отдалечи и психически от нея. Идеалният вариант е да излезете на чист въздух. При това – за повече от 5 минути.
4. Предупредете за отсъствието си
Колегите ви и/или шефът ви трябва задължително да са уведомени, че отивате на обяд, както и кога ще бъдете отново достъпен в офиса. Това не е само коректно професионално отношение към хората, с които работите. Обявяването, че отсъствате за час, ще ви помогне да прекарате една спокойна обедна почивка, без да мислите за работата си. Така няма да проверявате имейла си на всеки пет минути. (Все пак оставете някакъв контакт за спешна връзка.)
5. Хранете се
Тук преминаваме към другата ключова дума от словосъчетанието – „обяд”. Да, точно това е целта на ежедневната ви едночасова почивка. Така че не се правете на герои и не гладувайте, за да използвате за нещо друго това време. Защото ефектът, който ще постигнете, е точно обратният: липса на концентрация, евентуално – главоболие, а в резултат – по-ниска продуктивност.
6. Наслаждавайте се на храната си
По правило храненето, когато и да се състои то, не трябва да се свежда до задоволяване на физиологична потребност. Когато едновременно обядвате и си мислите за нещо друго (или правите друго), вие ядете механично. А не трябва. Храната може да бъде източник на удоволствие или най-малкото да разнообрази работния ви ден.
Освен това, „разсеяното хранене” е изключително нездравословен навик – един от многото, които придобиваме в работната среда.
7. Хранете се възможно най-здравословно
И пак – в крайна сметка говорим за обяд, затова не можем да не му отделим нужното внимание. Споменахме за нездравословни офис навици. Лошата храна е още един такъв. Много често в бързане ядем каквото ни попадне, при това го „поглъщаме” твърде бързо. Ако не можете да отделите цял час за обяд, отделете половин. От който, да кажем 10 минутки – за да си купите храна (или поръчате).
8. Свършете нещо, което не сте успели да отметнете преди работа
Като да извършите неотложно плащане (само, ако говорим за близък клон на администрацията, която ви трябва; иначе клоните към пропускане на обяда, което вече забранихме). Така ще свалите част от напрежението за деня. Експертите обаче предупреждават: Не се захващайте с повече от един такъв ангажимент.
9. Прекарайте времето си с нови колеги
Колкото по-голяма е една корпорация, толкова по-голяма и вероятността хората в нея да не се познават. Изобщо! За да намалите поне с едно лицата, които виждате, но не разпознавате ежедневно в асансьора (или на другия край на офиса), обядвайте някъде, където се събират повече хора. Запознайте се с колегите си.
10. Или обядвайте с добрите стари такива
Какво по-приятно от среща с приятели по средата на напрегнатия работен ден?
11. Направете нещо, което ще ви даде енергия
Говорим за разходка в близкия парк, например. По-развитите корпорации предлагат на служителите си на разположение фитнес салон, стаи за игри и дори по-екзотични варианти като йога и медитация. Ако всичко изброено ви се струва твърде далеч от действителността, в която работите, проявете креативност. В по-топлите дни например можете колективно да си организирате различни игри и спортове, които не изискват специален терен или оборудване – като федербал.
12. Обновете профила си в професионалната мрежа
Дори да сте напълно доволни от работата си, нищо не ви пречи да бъдете активни в професионалните среди и да следите какво се случва там. Изградете си 10-минутен навик да актуализирате профила си в социалните мрежи като LinkedIn, ако имате такъв (ако нямате, ще ви бъде полезен).
13. Но стойте възможно най-далеч от всякакви екрани
Лаптоп, таблет, смартфон… Различни технологии с една основна функция – разсейваща. Затова стойте далеч от всякакви устройства, снабдени с екран. Позволено ви е да правите по едно изключение на обедна почивка и то с цел да изпълните предишния съвет. Причината – така или иначе вероятно прекарвате целия си работен ден пред някакъв екран. Оставете мозъка си да си почине за кратко.
14. Направете втори кратък план
Преди да се върнете обратно на бюрото си, отново прекарайте през съзнанието си оставащите задачи. Сега, отпочинали, вие имате възможността да ги разпределите по възможно най-ефективния начин.
15. Не правете твърде дълга или твърде кратка почивка
Както вече споменахме, за да има ефект обедната пауза, тя трябва да продължи повече от няколко минути. Но не повече от 60 – особено, ако колегите ви почиват по-малко. Твърде кратката почивка е неефективна. Твърде дългата – непродуктивна.
16. Разнообразявайте се всеки ден
Старайте се да правите различни неща в обедната си почивка; дори да променяте мястото, където обядвате. В противен случай рискувате да я превърнете в част от ежедневната работна рутина и тя да изгуби основната си функция – разведряваща.