Концентрацията е едно крайно изплъзващо се от ръцете или мозъците ни явление. Особено в условия на хиляди от неща, които водят до разсейване, включително популярните социални мрежи като Facebook, платформи за комуникация като Skype и какво ли не друго. Все по-трудно е да останеш неподвластен на огромния информационен обем, който те залива отвсякъде, и да се фокусираш в едно единствено нещо.
В такива „размирни“ за съзнанието ни времена, Lifehack предлагат няколко съвета за това как да овладеете концентрацията по-успешно и да вършите нещата така, както трябва – ефективно, бързо и съсредоточено.
Разкарайте шума
За да се концентрира на човек са му нужни минути – най-често около петнайсетина, за да „влезе, както се казва, в състояние". Ако нещо постоянно издава звук около вас – чатове в Skype, лични съобщения във Facebook, други странични аларми, то вие никога няма да успеете качествено да се съсредоточите. Това важи и за телефона ви – ако имате нещо доста важно за вършене, известете близките и познатите си да не нарушават концентрацията ви.
Подберете внимателно средата около вас
Под „средата“ тук се има предвид помещението, в което работите. Опитайте се да се наместите така, че да сте с лице към различни евентуални източници на разсейване. Врати, прозорци, стационарни телефони...като сте точно срещу тях спестявате загуба на ценни мигове от постигнатия фокус. Само се замислете – ако звънне телефона и нямате възможност да отговорите, а сте на другия край на стаята...няма ли прекосяването на помещението да наруши съсредоточаването ви?
Разпределяйте масива на задачите си
Понякога задачите, които са ни отредени, са толкова огромни като обем, че нямат нито начало, нито край. Няма нищо по-демотивиращо и премахващо фокуса от подобен масив. Затова – ако разполагате с наистина мащабен проект, разпределете го на отделни части и измислете как точно ще процедирате по тях. Предварителното планиране ще ви отнеме някоя и друга минута, но впоследствие може да ви спести часове.
Изяснете си целите
Трябва да сте наясно с целта, която искате да постигнете, преди да започнете. Ако не сте сигурни какъв трябва да е крайният резултат, това объркване ще ви коства съсредоточаването. При писане на статии например, винаги имайте наум каква ще е главната идея на пиаснието ви, структурата, краят и началото. Ако всичко ви е мъгляво, то и самият процес по писането ѝ ще е доста тромав и затормозяващ.
Сложете си краен срок
Крайният срок е истински ужас за по-голямата част от човешката популация. В условията на постигане на концентрация, той има както добри, така и лоши страни. Той може да ви помогне да забравите доста набързо маловажната информация и да подобрите продуктивността си. Същевременно обаче, когато сте наясно с това колко време имате, може да се притеснявате за това колко време ви остава...вместо да се концентрирате на задачата си. Така че трябва много да се внимава с организирането и следването на крайните срокове, за да не се окажат те контрапродуктивни.
Усамотете се
Не е нужно да ставате отшелник...но поне за периода от време, в който трябва, ама наистина трябва да свършите нещо важно, се изолирайте от хората. Естествнео, ако работата ви не включва обилна комуникация с хора. Дайте сигнал, че това не е защото нещо лошо се е случило с вас, а просто искате да се отдадете изцяло на задачите, които стоят пред вас.
Тази статия ви хареса? Присъединете се към Еcon.bg и във Facebook, за да следите всичко най-интересно за икономиката, предприемачеството, кариерата, личните финанси, политиката и обществото!