7 съвета за справяне с всезнайковците в офиса

30.09.2013
по статията работи: Евгени Бърдаров
За всеки проблем си има решение, а за всеки характер - подход
7 съвета за справяне с всезнайковците в офиса

На работното си място сигурно се срещате с всякакви хора и характери – някои от тях ви допадат, от други гледате  по-скоро да страните. Във всяка фирма обаче има поне по един представител на онзи тип служители, които си мислят, че знаят всичко.

Е, не съвсем всичко... просто имат какво да кажат по всяка тема, по която с говори и могат да дадат съвет за всеки възникнал (личен) проблем. Особено добри са в тези ситуации, които са най-далеч от собствения им жизнен опит.

Освен ако вие самият не сте "Всезнайкото в офиса", почти сигурно ви се налага да работите с него или дори да го ръководите. И вероятно ви е много трудно, имайки предвид, че има и други предизвикателства, с които трябва да се справяте през деня.

За всеки проблем обаче си има решение. А за всеки характер си има подход, уверяват експертите от списание „Форбс”.

Жаклийн Смит, съветник по лидерство и кариера в изданието, предлага 8 съвета, които ще ви помогнат да се разбирате по-добре с този тип колеги или подчинени.

1. Изразете съпричастност

Всеки път, когато този колега ви подразни с поведението си "аз знам всичко", си спомнете, че за него има някаква  конкретна причина. Вероятно човекът отсреща има проблеми с доверието, страх от отхвърляне или други вътрешни проблеми.

Затова покажете, че сте  съпричастни към този човек. Сменете гнева с емпатия.

2. Изберете своите битки

Умният служител не влиза във всеки потенциален спор. Той избира кои битки си струва да води, защото всяка битка изисква енергия. Обикновено човек, който смята за себе си, че знае всичко, трудно бива убеден, че греши за нещо.

В дискусии, които от самото начало подсказват, че са обречени, сменете тона и преминете в стратегическа позиция. Вместо да опонирате и да обяснявате, чисто и просто… игнорирайте.

Разбира се, говорим за онова възпитано оттегляне от разговора, за което са характерни реплики като „Да, разбирам” и „Благодаря ти, че ми изясни това”.

3. Бъдете сигурни във фактите

Хората, които знаят всичко, обикновено говорят с такава увереност, че вие сами бихте се усъмнили в това, което твърдите. Затова, проверявайте добре фактите, с които боравите – особено, когато те са ви необходими, за да подкрепят бизнес идеите и проектите ви пред вашите партньори.

Една грешна информация, колкото и добре да е поднесена, може дори да има силата да провали бизнеса ви. Затова трябва добре да знаете на кое може да се вярва и на кое – не.

4. Запазете чувството си за хумор

Типична психологическа черта на всезнайковците е, че те често подхождат дефанзивно и това пак се корени в онези  проблеми с доверието и страхът от отхвърляне, за които говорихме преди малко. Често тази защита има агресивен характер и така вие от своя страна да се почувствате нападнат.

В тези случай трябва да подходите търпеливо. А за да запазите търпение, ви трябва преди всичко голяма доза чувство за хумор. В тези разговори то е спасителният пояс на сарказма, който понякога не можете да устоите да не използвате. Вместо това, поемете дълбоко въздух и направете най-добрата си актьорска импровизация – с широка усмивка и реплики като „Сериозно? Ето това е много странно, не мога да си го представя дори”.

5. Попитайте за произхода на фактите

Събеседникът ви може и да е сигурен в информацията си, но за да убеди и вас, ще му трябва нещо повече от това. Изпитайте фактите, които ви представя като чиста истина. Питайте за произхода им – „Сигурен ли си? Откъде имаш тази информация?”, „Можеш ли да вярваш на източника си?”. Това важи двойно за статистическите данни.

Задаването на въпроса откъде идва цялото знание, което този човек претендира да притежава, може да го накара сам да се усъмни в това и да се запита дали наистина е толкова  компетентен.

Разбира се, постарайте се все пак да подходите уважително, а не нападателно.

6. Бъдете директни с човека отсреща

Може да възприемате този човек като досадник или слабо звено в офиса, но помислете за това, че той може би не осъзнава своя недостатък. А и не е задължително самият недостатък да го прави по-лош професионалист. Със сигурност обаче му пречи (очевидно пречи и на вас).

Затова, понякога нямате друг избор, освен да говорите с всезнайкото във фирмата директно по темата. Особено, ако сте му шеф. Разбира се, това трябва да стане извън работното място, насаме, и за предпочитане – в неформална среда. Поговорете с него като приятел и вижте как ще отвърне.

Опитайте да не накърнявате егото му, но бъдете напълно честни. Можете да представите нещата от гледна точка на хората в компанията, които също имат знания и умения, но понякога не получават възможност да ги демонстрират.

7. Не намесвайте шефа си

Освен ако не стоите на най-високото стъпало в корпоративната йерархия, избягвайте да намесвате шефовете си в проблемите, които имате с  този колега (тези колеги). Опитайте първо да ги решите помежду си, използвайки и съветите по-горе.

Оправдано е да говорите с  мениджъра си за това, само ако досадният  ви колега застраши с поведението  си вашето място във фирмата.

Тази статия ви хареса? Следете всичко най-интересно от Econ.bg и във
Оцени статията:
5.00/2
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Зимна приказка
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 11.11   307 г. – Лициний става римски император. 1572 г. – Датският астроном Тихо Брахе открива свръхнова в съзвездието Касиопея. 1611 г. – Сключен е...