Българинът спестява цял живот, накрая изсипва трудно спечеленото в пасиви като коли, мебели и ремонти, а това не го прави богат. Това заяви финансовият консултант Мариян Йорданов.
Според консултанта, за да направите успешна инвестиция трябва да са изпълнени три условия едновременно, предаде БТА. Първо условие е предварително да сте обмислили какво искате да купите, защо и на каква цена. По думите на специалиста така ще сте психически готови за покупка, когато шансът се появи.
На второ място трябва да търсите инвестицията, като проучвате и следите информационните източници.
На трето място, трябва да имате парите, с които да участвате, смята експертът.
Как да повишим цената на дома си
"Проблемът на българина е, че пасивите у нас се считат за активи. Дори и без добри инвестиции, ограничаването на вложенията в пасиви е достатъчно", подчертава Йорданов.
Пасив е нещо, което купувате, а след това се нуждае от още пари, за да не губи стойност. Добър пример за това са лекият автомобил или жилищети, друг - цигарите, които освен това влошават здравето.
Актив е нещо, което купуваме и след това ни носи доходи. Актив обаче не е да купите акции точно преди срив на пазара или да купите бизнес точно преди да фалира, посочва финансистът.
Покупката на активи изисква знания, които българинът рядко има желание да получи, например с четене в интернет, мислене и правене на планове. Слабата финансова култура обаче не позволява на българина да погледне отвъд депозита и жилището.
Нужно е хората да разберат, че инвестирането в пасиви, каквито са колите и жилищата, трябва да е минимално. В същото време трябва да се търси възможност за печалба от собствен бизнес или чужд бизнес (например инвестиции в акции на фондовата борса). Хората правят точно обратното и затова печелят малко или направо губят пари, твърди консултантът.
У българите липсва финансовата култура, изразяваща се в умението да разпределяш личните си средства, също заяви преди време Райна Миткова-Тодорова, председател на Асоциацията на колекторските агенции. Тя коментира, че "колкото и да е парадоксално – кредитите са за хора с възможности. Кредитът не е продукт за хора, които едва свързват двата края".