Как да правите добро първо впечатление…

22.09.2013
по статията работи: Евгени Бърдаров
… И защо това е толкова важно за вашата кариера
Как да правите добро първо впечатление…

Знаете ли, че отнема от 3 до 5 секунди на човек, за да си създаде първо впечатление? И докато може би предпочитате околните да изградят мнението си за вас, основавайки се на вашата интелигентност или опит, то повечето проучвания сочат друго.

Социалният психолог от Harvard Business School Ейми Къди е изследва "първото впечатление" и е установява, че при среща с непознат се формират не едно впечатление, а две. „Ние преценяваме дали човекът насреща е сърдечен и надежден, което отчасти отговаря на въпроса ни „Какви са намеренията на този човек към мен?”. И също се питаме колко стабилен и квалифициран е той”, заявява Къди. Нейното изследване показва, че тези две черти - надеждността и доверието, съставят между 80 и 90 процента от първите впечатления.

Но защо първото впечатление е толкова важно? Робърт Лаунт, професор в университета в Охайо, обяснява, че те са от сериозно значение, особено в случаите, когато се опитвате да изградите трайно доверие.

Един от начините да си подсигурите доброто мнение за вас още от пръв поглед е като се съсредоточите върху вашия образ. Това е процес на оценка и контрол на въздействието на външния ви вид върху вас, другите и постигането на целите ви. Обединяването на всички елементи – облекло, етикет, език на тялото, умението да предразполагаш събеседника, вербална комуникация и др., са цели наука и изкуство.

Контролът над собствения ви образ е важен за постигането на положително първо впечатление и за постигането на професионалните ви стремежи, тъй като ви помага да:

  • Влияете на това, което другите виждат и възприемат
  • Подобрявате начина, по който другите ви възприемат
  • Създавате усещане за надеждност
  • Вдъхвате доверие във вашите способности
  • Излъчвате добронамереност и отзивчивост
  • Откриете нови възможности
  • Повишите своя статус

Какво е първото впечатление, което  оставяте? Отговаря ли то на целите, които  сте си поставили? Изглеждате ли уверени  и компетентни, или пък показвате, че сте стресирани и нерешителни?

Ето и няколко стъпки, с които да накарате първите впечатления да работят във ваша полза:

1. Обърнете внимание на гардероба си.

Какво говорят дрехите ви за вас? Обърнете внимание на този понякога подценяван арсенал. Не става въпрос за това дали се обличате добре или зле (макар че, откровено, и това влияе съществено на преценката на хората), а за това доколко подборът на дрехи и аксесоари отговаря на впечатлението, което искате да създадете.

Ако целите да вдъхнете авторитет, гардеробът ви задължително трябва да включва  сака, костюми, високи токчета (ако сте  жена). В случай, че искате хората да ви възприемат като креативна личност, то стилът ви трябва да отразява вашата индивидуалност. Винаги можете да се обърнете към имидж експерт за това.

2. Усъвършенствайте вербалната комуникация.

Никой не е казал, че трябва да сте съвършен оратор (освен, разбира се, ако естеството на работата ви го изисква). Но за да ви възприемат добре, трябва да умеете да говорите ясно и чисто, както от гледна точка на дикцията, така и що се отнася до изказа и построяването на мисълта. Не говорете твърде много или твърде малко. Бъдете естествени.

Можете да помолите свой приятел да участва в импровизирана сценка – „Интервю за работа”. Влезте в роля, за да проявите комуникационните си особености, а вашият приятел ще ви посочи някои грешки и ще ви даде насоки за подобрения.

3. Усъвършенствайте невербалната  комуникация.

Също от огромно значение за първото впечатление, с подчертан акцент в бизнес средите. Гледайте събеседника в очите, постарайте се да сведете излишните жестове до минимум (за предпочитане – до нула).

Особено важен е начинът на ръкостискане – има цяла наука, посветена на него. Ръкостискането ви трябва да показва увереност и спокойствие. То може да бъде първата крачка към новата длъжност или печелившата сделка.

4. Важно е отношението.

Сигурно ви е неприятно, когато се запознаете с някого, а той се държи така, сякаш това е последното нещо, което му се иска в момента. Замислете се за отношението, което показвате на събеседниците си – дали се усмихвате и им отдавате пълното си внимание, въпреки че в главата си имате още много неща, за които да мислите.

Покажете внимание към човека отсреща и веднага ще спечелите неговото благоразположение. А това е много важно, ако говорим за бъдещия ви шеф.

5. Гримът и прическата са всичко.

Също както дрехите и аксесоарите, останалите елементи от външния ви вид имат думата при изграждането на първо впечатление. Преди всичко, те трябва да са в хармония – първо, един с друг и после, с вашите стил и имидж. Важно е да излъчвате грижа за себе си, която се проявява в способността да овладявате детайлите по вас.

Освен, че ще завършва стила, който сте възприели (строг, индивидуален, следващ последните тенденции), вашата прическа издава и черти от характера ви. Не смейте да я подценявате.

Тази статия ви хареса? Следете всичко най-интересно от Econ.bg и във
Оцени статията:
5.00/5
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
  • Зимна приказка
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 19.12   1732 г. – Бенджамин Франклин публикува Алманах на бедния Ричард 1783 г. – Уилям Пит-младши става най-младият министър-председател в историята на Великобритания...