Положението на Hewlett-Packard далеч не е розово. Промените в борда на директорите и назначаването на новия главен изпълнителен директор Мег Уитман успяха да объркат клиентите и инвеститорите в компанията. В резултат акциите на HP през последните 2 години се сринаха с 60 на сто – от 52 на 22 долара за дял. По този начин технологичният гигант загуби около 60 млрд. долара.
Вчера стана ясно, че HP ще съкрати 27 хил. работни места до края на 2014 година. Освобождаването на около 8% от всички служители ще спести на американската компания разходи в размер до 3,5 млрд. долара на година. Това е първата стъпка, която трябва да вдигне която да вдигне производителя на крака.
Според Forbes обаче мярката няма да подейства. Причините за това са няколко:
Първо: Бившият изпълнителен директор и председател на управителния съвет Карли Фиорина, която се оттегли през 2005 г., превърна HP от иноватор в компания, която води производствени войни. Второ – по време на продължилото 5 години управление на дамата гигантът се отказа от научноизследователска и развойна дейност в полза на данните, идващи от Microsoft, Lenovo и др. Средствата от тази сфера бяха насочвани за наемането на нови директори.
Същевременно производителят беше забъркан в „гладиаторска битка” с Dell, Lenovo и др. компании за това кой ще излезе с по-евтин и не предлагащ нищо ново компютър. Всичко това струва поста на Фиорина, която през 2005 г. беше заменена от Марк Хърд на постовете президент и главен изпълнителен директор. Последният от своя страна намали драстично средствата, давани за развитие на нови продукти, маркетинг и продажби.
HP се нуждае от нова стратегия, която е съобръзена с настоящата ера. Искате пример? Apple, която преди близо 30 години се отказа от компютрите Macintosh и реши да стъпи на нови пазари. С помощта на новите си продукти компанията на покойния Стив Джобс успя да се спаси от фалит и да достигне нови висини.
Готвещият се за сериозни съкращения производител трябва да се поучи от този опит и да започне да се развива в качествено нова посока. И тук идва един от проблемите: Мег Уитман не е Стив Джобс… Още от периода си в eBay тя не е известна като голям новатор. По време на нейното управление интернет корпорацията се интересуваше повече от продавачите отколкото от купувачите. Липсваха също така и нови технологии (в стил четецът на е-книги на Amazon Kindle).
С името на Уитман се свързва и още една пропусната възможност в eBay – PayPal. Вместо да бъде използвана и развита платформата й за плащания по интернет или чрез мобилни телефони, новата придобивка беше използвана за защита и разширяване на вече съществуващата платформа за продавачи.
Накрая, но не последно място: Съкращенията, с които цели обрат в развитието на компанията никога не са давали резултат. Не вярвайте? Питайте General Motors, веригата магазини за техника Best Buy или наскоро обявилата банкрут компания Kodak. За да успее, HP трябва да промени нещо. Бързо! Да предложи нови иновативни решения и да стъпи на нови пазари. Необходима е и промяна в стратегията.