"Нашата цел е да обслужим всички, включително хората с малко пари..."
Мисълта принадлежи на шведския предприемач Ингвар Кампард – баща на веригата магазини за домашно оборудване IKEA (ИКЕА). Историята на 162-рия по богатство човек в света (според последната класация на списание Forbes) започва на 30 март 1926 година. Неговото нетно състояние се оценява на около 6 млрд. долара.
Името ИКЕА представлява акроним от първите букви на Ингвар Кампрад, Елмтарюд (фермата, в която той е израснал) и Агунарюд – името на селото в южна Швеция, в което е роден. Бизнесът на 17-годишния младеж започва с пари, дадени му от баща му за добър успех в училище. В началото фирмата, която след известно време ще стане нарицателна за мебели и решения за дома, се занимава с продажба на химикалки, портмонета, рамки за снимки, часовници, найлонови чорапи и бижута.
Младият Ингвар Кампард (вляво). Снимка: IKEA
Първите реклами на фирмата се появяват по местните вестници през 1945 година. Те идват като резултат от невъзможността на Кампард да провежда индивидуални разговори с всичките си партньори. По това време продуктите се доставят до местната жп гара с помощта на камион за разнасяне на мляко.
Мебели, ценови войни и последващи промени
Мебелите започват да бъдат предлагани като артикул през 1948 година. Те се сглобяват от производители, намиращи се и работещи в близост до дома на Кампард. Реакцията на клиентите е позитивна и продуктовата линия продължава да се разширява.
Фокусът се премества към мебелите окончателно през 1951 година. По това време останалите продукти спират да бъдат предлагани. Първият каталог, в който са представени само и единствено решения за дома, като легла, маси и столове, е публикуван през същата година.
Първият каталог на IKEA. Снимка: Ikeafans.com
През 1953 година отваря врати и първият шоурум на компанията. По този начин Кампард отговаря на ценовата война, обявена му от друга фирма. В новооткрития магазин за първи път се дава възможност на хората да докоснат и огледат мебелите, още преди да са ги закупили.
Нови промени се реализират през следващите 2-3 години. Първо през 1955 години бойкот от страна на доставчиците принуждава компанията да започне сама да проектира мебелите си. На следващата година IKEA за първи път тества пакетиране на продуктите си в плоски кутии – по този начин се намаляват цените за транспорт, бракът се свежда до минимум и най-важното – клиентите могат сами да транспортират покупките си.
Първата мебел, която е можело да бъде разлобена? Това е една маса, наричаща се LÖVET table. Нейните три крака можели да се вадят, за да не повредят автомобила или камиона, с който стоката се пренася. Днес тази мебел, която е произведена от тъмно лакирано дърво, заема място в музея на търговската верига, намиращ се в Елмхулт (Южна Швеция).
Каталогът
Първото издание на прословутия каталог на веригата, както вече споменахме по-горе, излиза през 1951 година. Той е бил издаден в тираж от около 100 хил. броя.
През 2011 г. информационното издание, което представя цените на артукулите на IKEA за 1 година напред, е достъпно на 29 езика и достига до потенциалните клиенти в 39 държави, включително и в България. Общият брой на отпечатаните и изпратени копия ще бъде повече от 197 милиона през тази година. Информацията за предлаганите стоки и услуги в различните търговски обекти е достъпна и онлайн.
Според различни публикации в интернет от 2002 година насам ежегодният каталог побеждава Библията в задочното състезание за най-разпространявано издание по света. Споменават се числа от порядъка на 115 милиона за 2003 година по отношение на тиража на каталога на веригата магазини. Трудно обаче може да бъде направено акуратно сравнение, тъй като липсва точна бройка на разпространяваните библии – единствено се говори за числа над 100 млн. броя, но нищо конкретно.
Нововъдения и разрастване извън Швеция
Първият самостоятелен магазин на IKEA отваря врати през 1958 година. Той се разполага на площ от 6700 кв. метра и за времето си е най-големият на Скандинавския полуостров.
В началото на 60-те години веригата стъпва и в чужбина. Това става през 1963 г., когато е открит търговският й обект в норвежката столица Осло.
Две години по-късно IKEA открива прочутия си кръгъл магазин, който се намира в Швеция. Идеята за него е вдъхновена от намиращия се в Ню Йорк музей на изкуствата "Гугенхайм" (който е с кръгла
футуристична форма). Успехът на търговския обект води до появата на концепцията за самообслужването, характерна за всички магазини от веригата впоследствие.
Откриване на първия магази на IKEA. Снимка: IKEA
Най-големият магазин на IKEA днес се намира в шведската област Кунгенс Курва (в превод – царски завой или царска извивка – бел. авт.) и е с площ 55 хил. кв. метра. Вторият по големина обект е разположен в китайския град Шенянг – 47 хил. кв. метра, а третият - в берлинския квартал "Лихтенберг" (45 хил. кв. метра).
През 1960 година в Швеция е открит и първият ресторант към магазин на IKEA. С времето местата за хранене стават традиция за веригата. В тях хората могат да опитат традиционни шведски кюфтенца, сервирани с картофено пюре, сладко от червени боровинки и сметанов сос в различни вариации.
В някои страни ястията, които се предлагат, са направени различно, според местните традиции. Например в Малайзия варените картофи са заменени от пържени. В Саудитска Арабия пък се предлагат дюнери, приготвени от пилешко месо. В някои държави ресторантите на IKEA сервират традиционна закуска.
През 1961 г. започват да се предлагат кафе-столовете ÖGLA - емблематичен продукт на фирмата, въплъщаващ концепцията на марката за получаване на възможно най-добра комбинация от форма, функциа и цена. Днес те се произвеждат от композитна пластмаса. (Композитните материали се състоят от две или повече различни материи, които са комбинирани по такъв начин, че да бъдат лесно различими. Чрез избор на типа и количеството на съставните части могат да се съставят различни качества на крайния материал – якост, химическа устойчивост, херметичност и други – бел. авт.).
На следващата година – 1962 г., започва да се предлага и друга известна мебел - библиотеката MTP. Тя се превръща в съвременна класика, която е имитирана многократно след това. Този и други продукти, изработени от дърво, помагат на установяването на добри връзки между ИКЕА и полските й доставчици през 60-те години. В резултат на тях шведският производител може да си позволи да поддържа цените на стоките си ниски.
1973 е година, която е важна по две причини. Първо – тогава е отворен първият магазин от веригата извън Скандинавския полуостров - в Швейцария. Второ – материята деним е използвана за първи път при направата на мебели и по-специално - в многофункционалния стол TAJT.
Напред и нагоре...
Следващите близо 40 години IKEA и нейният основател се движат почти само и единствено напред и нагоре.
"Камъни в градината" на 85-годишния Кампард хвърлят откритите през 1994 г. писма на фашисткия лидер Пер Енгдал. В тях се разказва за връзките на мебелния магнат с движението, които впоследствие той определя като "най-голямата грешка" в живота си. След разкритията фондацията IKEA (основана през 1982 г.) взима решение да удвои парите, които отпуска за благотворителност, които в момента са около 150 млн. долара на година. Голяма част от средствата отиват за бежански лагер в Кения.
Първият магазин на IKEA в България. Снимка: Econ.bg
Иначе основателят на веригата магазини, чийто брой достигна общо 326 по целия свят след откриването на обекта в София, е прочут със своята пестеливост - живее скромно, кара 15-годишно "Волво", лети с нискотарифни авиокомпании и редовно пазарува в магазини за стоки втора употреба или в такива, предоставящи отстъпки.
Това разбира се не му пречи да инвестира в нови обекти на веригата и да увеличава броя им по целия свят. През тази година например предстои да бъдат открити магазини в Уинипег (Канада), Тианджин (Китай), столицата на Катар Доха и столицата на Египет Кайро, а през 2013 г. веригата ще открие първия си магазин в Хърватия.