Влаковете на БДЖ навъртяха общо над година закъснения през 2023 г.

12.01.2024 | 11:55
по статията работи: econ.bg
33 минути е средното закъснение на влаковете у нас през миналата година. Повреди в локомотивите и сблъсъци с животни, хора и МПС са сред ключовите причини за закъснения
Влаковете на БДЖ навъртяха общо над година закъснения през 2023 г.
Снимка: под лиценза на creative commons

Според популярния британски анекдот, влаковете на кралските железници най-често закъсняват, но винаги пристигат. За българските влакове може да се каже само, че закъсняват.

Смалко повече от година са закъснели влаковете у нас през 2023 г., сочат данните на БДЖ. За първите 11 месеца на годината кумулативното закъснение на влаковете е 557 134 минути, или 386 дни, малко повече от една година.

За отчетения период у нас са се придвижили 187 552 композиции. По данни на превозвача за този период 16 688 от тях са пристигнали със закъснение. От БДЖ уточняват, че по техни стандарти едно закъснение се регистрира официално само ако е по-голямо от 5 минути и е засечено в крайна гара по маршрута на влака. Прости изчисления сочат, че средното закъснение на влаковете е малко над 33 минути за всеки закъснял влак дневно.

Данните сочат, че закъснения се генерират във всички крайни гари и не съществуват определени участъци или линии, които да се открояват със закъснения над средното. Малко по-засегнати са еднопътните линии (б.р. - с един железен път, по който влакове се движат в двете посоки) като например София - Кюстендил - Гюешево и София - Перник - Благоевград - Петрич/Кулата, Русе-Варна, Русе - Горна Оряховица - Стара Загора - Подкова, както и София - Септември, който по принцип е двупътен, но в момента заради модернизацията на линията София-Пловдив (т.нар. жп магистрала „Тракия“) работи само с един път.

Това е предпоставка за предизвикване на каскадни закъснения на влакове и объркване на целия график по линията, причинени от първично закъснение на един-единствен влак поради необходимостта от изчакване и липса на възможност за разминаване, обясниха от БДЖ за „Телеграф“. Този проблем съществува при ремонти по инфраструктурата, когато движението се осъществява само по единия от два налични пътища.

Най-често закъсненията са предизвикани от външни причини, сочат анализите на БДЖ. Те могат да са усложнена метеорологична обстановка - силни снеговалежи и снегонавявания, паднали дървета и клони, свличане на скални маси заради обилни валежи или наводнения. Закъснения се генерират и при прекомерно високи температури, заради които се налага намаление на скоростта на движение на влаковете от съображения за безопасност заради разширяването на метала на релсите. Външни причини са и всякакви спирания заради неправомерно преминаване на релсовия път – инциденти с хора, самоубийства, сблъсъци с животни и с МПС на прелези. При такива ситуации се налага престой на засегнатия влак и евентуално други, преминаващи по същото трасе.

Закъснения има и по вина на превозвача, признават от БДЖ. Те са свързани най-често с повреди в локомотивите, вагоните или недостиг за осигуряване на подвижен състав, което налага изчакване на локомотив от друг влак. Закъснения има и заради аварийни ремонти по железния път и повреди по инфраструктурата или контактната мрежа.

Въпреки че закъсненията остават сериозни, от БДЖ регистрират намаляване на изоставанията от графика. Основна причина за това е увеличаването на броя модерни локомотиви, които съответно се повреждат по-рядко. През 2023 г. изпълнението на графика за движение на влаковете се е подобрил с 0,5 % спрямо 2022 г. Промяната изглежда малка, но от БДЖ твърдят, че най-големите закъснения през 2023 г. са генерирани при обилните снеговалежи в края на ноември. „В случай, че не се беше достигнало до ситуацията с блокирането на движението поради обилния снеговалеж в края на ноември, предизвикал драстични закъснения, процентът щеше да е много по-изразителен“, казаха от превозвача.

През 2024 г. БДЖ залага на подобряване състоянието на подвижния състав и инфраструктурата като мярка за намаляване на закъсненията. През годината се очаква да започнат да пристигат единици от новата партида електрически локомотиви „Сименс Смартрон“, с което се очаква общият брой на машините постепенно да достигне 25.

При тази бройка и при сключени договори за гаранционна и извънгаранционна поддръжка на локомотивите от БДЖ твърдят, че закъсненията заради повреди в тяговия състав ще бъдат осезаемо намалени. Завършването на няколко мащабни проекти за реконструкция и модернизация на жп трасета също ще допринесат за намаляването на закъсненията. Модернизацията ще повлияе и на закъсненията заради сблъсъци, тъй като все повече прелези се заменят с пресичания на две нива.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Иванчо пита вкъщи: - Тате, как разговарят змиите? Бащата поглежда тъщата и подхвърля: - Защо мълчиш? Детето се интересува!..
На този ден 18.12   218 пр.н.е. – Втора пуническа война: Картагенският военачалник Ханибал разбива римляните в битка при Требия. 1398 г. – Тюркският предводител Тамерлан покорява...