Общините са получили всички дължими трансфери към края на април и от данните за приходите и разходите им към момента не се вижда да имат нужда от допълнителна подкрепа. Това се разбира от писмен отговор на министъра на финансите Владислав Горанов на въпрос на депутат.
Към края на април приходите от местни данъци са по-малко, отколкото миналата година по това време, като министърът отбелязва, че това се дължи на удължените срокове за плащането им със закона за извънредното положение. С него отстъпката от 5% за цялостно плащане на данъците бе удължена до 30 юни при първоначален срок 30 април. Това според Горанов ще измести традиционно най-силния месец за общините по събирането на данъци от април към юни.
От данък сгради са получени със 75.7 млн. лв. по-малко, за автомобилите - с 42.2 млн. лв. по-малко, а такса смет - 95.4 млн. лв.
За същото време обаче спадат и разходите на общините - с 68 млн. лв., от които 17 млн. лв. са за издръжка на местни дейности. С 27.2 млн. лв. намаляват и просрочените задължения на общините.
Министърът отбелязва и че общините са завършили 2019 г. с наличности от 991.4 млн. лв. При тези резултати няма основания за предоставяне на помощи към момента, заключава той.
Той изрежда и редица промени в Закона за здравето, които са били от полза на общините.
Просрочените задължения на общините към 31 март са в размер на 172,9 млн. лв., показват данни на Министерството на финансите за първото тримесечие. Задълженията са натрупани от 136 общини, което е 51% от общия им брой в страната. 129 пък са общините, които завършват първото тримесечие без просрочия по бюджета си.
Сравнено със същия период на миналата година, намаление на просрочените задължения отчитат 23% или 61 общини, като общият размер на реализираното от тях намаление е приблизително 9,6 млн. лева. В същото време 79 общини, представляващи 30% от всички, увеличават просрочените си задължения в рамките на една година общо с 44,9 млн. лева.
Общините с най-голям дял на просрочените задължения спрямо годишните разходи са Велинград, Доспат, Чепеларе, Белоградчик и Неделино.
Колкото до общинския дълг - към края на март той възлиза на 1.42 млрд. лв. - 648,2 млн. лв. вътрешен и 779,9 млн. лв. външен дълг. От финансовото министерство посочват, че голяма част от сумата - 1.19 млрд. лв. са предназначени за финансиране на инвестиционни проекти.
Дългът на Столична община формира 50,5 % от общия размер на дълга. Спрямо края на 2019-а, размерът му намалява с 20,9 млн. лв., което се дължи на намаление на размера на вътрешния дълг с 15,3 млн. лв. и в размера на външния - с 5,6 млн. лева.
Анализът на данните в края на първото тримесечие показва, че средният дял на приходите в общите постъпления за страната спада до 29,47 % спрямо 34,92 % в края на 2019 г., като остава по-нисък и спрямо същия период на миналата година (33,60 %).
Броят на общините, които отчитат по-висок дял на приходите от общите постъпления от средния за страната, е 44, спрямо 38 към края на предходната година и 40 към края на март 2019-а. Приходите превишават разходите за местни дейности при 17 % от общините или при 46 общини. Отчита се намаление спрямо същия период на миналата година, когато са били 58.
В края на 2019 г. този резултат се наблюдава само при 16 общини. Средното за страната равнище на размера на дълга, като процент от планираните приходи, изравнителна субсидия и други трансфери за местни дейности от Централната банка, спада до 46,49 % спрямо 48,50 % година по-рано, като остава по-ниско спрямо края на 2019 г. – 48,49 %. Към края на месец март 2020 г. бюджетното салдо на общините е положително и е в размер на 314,2 млн. лв.
Данните показват още, че в края на март делът на наличните задължения за разходи по бюджетите на общините е 3,7 на сто. Броят на тези, превишаващи средните нива за страната, е 83, при 78 за същия период на миналата година и 70 към края на 2019 година. Към края на първото тримесечие в 17 общини задълженията за разходи към годишния размер на разходите превишават 15 на сто.
От финансовото министерство съобщават, че през първото тримесечие не са съгласувани разработени от общините планове за финансово оздравяване и съответно не са отпускани нови заеми за тяхното изпълнение.