Представеният в България австрийски бизнес вече не смята страната за дестинация с евтина работна ръка. Особено след стръмното покачване на заплатите през последните няколко години заради конкуренцията на работодателите за наемане на малкото налична квалифицирана работна ръка. Това е един от изводите от традиционното проучване на австрийския бизнес в България, направено от Advantage Austria.
Общо 34% от компаниите, участвали в проучването, казват, че равнището на заплатите не им дават конкурентно предимство, а 58% намират тези разходи за благоприятни.
През последните 10 години 1200 български студенти са преминали през програмата, финансирана от частния сектор и австрийската държава за квалификация - теоретична и практическа, посочи Филип Купфер, търговски съветник към посолството на Австрия в България.
Общо 73% от австрийските фирми смятат за голям проблем и недостатъчното работна ръка с квалификация.
В немалка степен австрийският бизнес все още смята, че България не се справя успешно с борбата с престъпността и корупцията - 80%, а бюрокрацията и липсата на дигитализацията в публичната сфера си остават основни предизвикателства.
Въпреки това през 2023 г. повече фирми оценяват бизнес климата в страната като по-скоро стабилен - 19% при 9% година по-рано. Почти половината - 43% не очакват през 2024 г. да настъпи промяна в условията за правене на бизнес в България, а 37% очакват да се влоши. Преди година последната група е била с дял от 47%.
Очаквано висок е процентът и на тази част от бизнеса, която смята, че няма политическа стабилност - 72%. Аналогично в негативната сфера са повечето отговори, свързани с предвидимата икономическа политика - 71%.
Също очаквано повечето фирми - 81%, оценяват положително равнището на данъците, митата и др. задължения в България. В същото време това, че България се слави с ниски данъци не е от решаващо значение при преценката дали да се направи инвестиция в страната, а само един от елементите в доста по-комплексно решение, посочи Филип Купфер.
Цитира данни, според които за десетте месеца на година 450 млн. евро са преките инвестиции в придобивания в България, което е ръст от 25 млн. евро спрямо същия период на миналата година. Трябва да ценим съществуващите вече инвеститори, защото се вижда, че новите вложения се изразяват предимно в увеличение от страна на съществуващите, а не в появата на нови, посочи той.
Австрийският бизнес търси партньори в България и разглежда възможностите за придобивания в страната в сферата на металообработването, текстилната промишленост и селското стопанство.
Общо 64% от фирмите смятат, че ако България приеме еврото, това ще се отрази положително на техния бизнес, тъй като ще пести от транзакционни разходи, единната валута дава възможност на потребителите да сравняват лесно цените и други, напомни Купфер.
Заради това, че значителна част от бизнеса е експортно ориентиран голямо предизвикателство остава войната, която Русия води срещу Украйна.