Производството на облекла и обувки е намаляло с 12 на сто по време на пандемията, а 10 на сто от предприятията в сектора са прекратили дейността си, съобщи председателят на Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил (БАПИОТ) Радина Банкова.
Най-голямо намаление на продукцията има при облеклото - близо 60 на сто, заради затворените големи магазини по време на ограничителните мерки. Фалирали са главно фирми, свързани с производството на мъжки и дамски официални облекла, които са и сред най-високотехнологичните за сектора. Тенденцията е отпреди пандемията, но с ограниченията и обедняването на хората спадът при официалните облекла през последната година се задълбочи, като цели ниши останаха без поръчки, каза Банкова.
Тя напомни, че миналата година голяма част от шивашките предприятия оцеляха благодарение на това, че шиха маски, и заради мярката "60/40". Сега търсенето на текстилни маски заглъхна заради регламентацията да се носят многослойни маски от нетъкан текстил, внос от Китай. Браншът се е преориентирал към спортните и домашни облекла, но това е възможност за оцеляване на малък кръг от фирми, които разполагат с необходимата производствена техника.
Поради тези и други причин от БАПИОТ не са оптимисти, че секторът ще може да се върне към нивата от 2019 г. В момента магазините са пълни с непродадени от миналата година облекла, което се отразява на ликвидността им, а това рефлектира върху плащането на поддоставчиците, като сроковете за разплащане все повече се удължават, каза Банкова. Само допреди няколко седмици пазарите от основните за сектора в България клиенти - Франция, Италия, Германия, бяха затворени и едва сега се усеща някакво плахо раздвижване, защото все още няма унифицирани правила за движението между държавите нито за хората, нито за стоките.
В смутни времена всички спекулират с цената. Доста клиенти се върнаха в България, но искат "ковид-цени", а срокът да е вчера, при перфектно качество, коментира председателят на асоциацията. По думите й на това е трудно да се даде адекватен отговор от компаниите в сектора заради сериозните инфлационни процеси в страната. От края на май - началото на юни няма доставчик, който да не ни е уведомил, че ще си увеличава цената, коментира председателят на БАПИОТ.