Икономическият оптимизъм намалява глобално от 50 процента на 40 процента, показват резултати от проучването "Еделман Тръст Барометър" (Edelman Trust Barometer 2023), съобщават организаторите. То е проведено от изследователската компания Edelman Trust Institute чрез 30-минутни онлайн интервюта сред 32 000 респонденти на 28 пазара в периода 1-28 ноември м.г. Резултатите от проучването, което се осъществява за 23-а поредна година, се публикуват ежегодно през януари. В него се отразяват редица социални показатели на доверието към бизнеса, медиите, правителството и неправителствените организации,.
В половината от страните, включени в проучването, увереността на анкетираните, че семействата им ще живеят по-добре през следващите пет години, спада с двуцифрен процент, показват данните. Персоналните икономически страхове от загуба на работа (89 процента) и инфлация (74 процента) са толкова силни, колкото притесненията от климатичната промяна (76 процента), ядрена война (72 процента) и недостига на храна (67 процента), е извод в проучването.
Резултатите показват и разширяване на социалното разделение в обществото - в три четвърти от изследваните страни има двуцифрена разлика в доверието към институциите между хората с високи доходи и тези с ниски доходи. Доверието на тези с високи доходи се е увеличило средно от 50 процента на 62 процента от 2012 г. насам, докато при хората с ниски доходи повишението е по-малко - от 43 процента на 48 процента.
Наблюдава се и задълбочаване на поляризацията в обществото - в около една четвърт от държавите тя е толкова силна, че според анкетираните различията няма да могат да бъдат преодолени. Близо две трети от участвалите в проучването наблюдават безпрецедентна липса на вежливост и взаимно уважение в обществото.
Проучването показва още, че бизнесът (62 процента) остава институцията с най-голямо доверие в света. Към правителството (51 процента) има недоверие в 16 от 28 страни. Най-голямо е доверието в учените (76 процента), моите колеги (73 процента от служителите) и моят главен изпълнителен директор (64 процента от служителите). Технологиите отново са секторът с най-голямо доверие (75 процента), следвани от образованието (71 процента), храни и напитки (71 процента) и здравеопазване (70 процента). С най-малко доверие се ползват социалните медии (44 процента), показват данните.
Според проучването бизнесът е единствената глобална институция, която се възприема като компетентна и етична – той води пред правителството с 53 пункта по компетентност и с 30 пункта по етика. Принос за скока на оценката за етика с 20 пункта през последните три години има отношението към служителите по време на пандемията и при завръщането на работа, както и решителните действия на повече от 1000 бизнеси за изтегляне от Русия след нахлуването й в Украйна, е друг извод в проучването.
Според данните от главните изпълнителни директори се очаква да използват ресурсите си, за да упражняват натиск върху силите, които създават разделение - 72 процента от анкетираните смятат, че те трябва да защитават фактите и да разобличават псевдо науката, използвана да оправдава лошата социална политика. Според 71 процента са длъжни да изтеглят рекламните си бюджети от медии, които разпространяват дезинформация. 64 процента вярват, че компаниите могат да помогнат за увеличаване на взаимното уважение и да подсилят обединението в обществото, като подкрепят политици и медии, които изграждат консенсус и сътрудничество.
"Приемането на бизнеса като етичен води до по-високи отвсякога очаквания главните изпълнителни директори да имат водеща роля в дискусиите по социални проблеми", отбелязва Ричард Еделман, главен изпълнителен директор на "Еделман", цитиран в съобщението. В съотношение средно шест към едно респондентите биха искали по-голямо социално включване на бизнеса по теми като климатичната промяна, икономическото неравенство и преквалификацията на служителите. Бизнесът обаче трябва да подхожда внимателно - половината (52 процента) от анкетираните не са убедени, че той може да избегне политизиране, когато се ангажира със спорни социални проблеми, посочва той.