Министерството на туризма отново се готви да предложи въвеждането на ваучери, които всеки здравно осигурен да може да ползва за спа и медикъл услуги. Това каза пред журналисти заместник-министърът на туризма Ирена Георгиева. Тя участва в редовния конгрес на Българския съюз по балнеология и спа туризъм в Пампорово.
Тя обаче се застрахова, е когато преди е воден такъв разговор с Министерството на финансите, то от там се обяснява, че това е невъзможно, тъй като ще се приеме за непозволена държавна помощ в полза на един сектор, според съответната директива на Европейския съюз. Така, според Георгиева, няколко години по темата върви схоластичен спор.
Сега подходът е да се говори с Министерството на здравеопазването, за да може такива ваучери да се плащат по линия на здравната каса и да са за здравно осигурени. Идеята е е това да е по примера на ваучерите, които получиха работещите на първа линия с пандемията за почивка в български курорт. За тях те бяха 200 лв.
Сийка Кацарова, председател на Българския съюз по балнеология и СПА туризъм обясни, че например в Германия здравните каси плащат определен брой процедури и малка сума за нощувка, като тези хора, които искат по-луксозно настаняване, което парите не покриват, си доплащат. Обясни, че на всеки 3 г. всеки германец е длъжен да минава през такъв вид профилактика."Ние не сме туризъм, а част от превенцията и профилактиката. Превенцията не е само ваксини. Тук Министерството на здравеопазването трябва добре да помисли дали само на хартия ще останат думите, че се инвестира в превенция", посочи тя.
През август се разбра, че здравни каси от Германия са одобрили четири спа и медикъл центрове в България, процедурите в които на техни пациенти, ще бъдат плащани от тях. Центровете са в курортите "Албена" АД, "Св. св. Константин и Елена" АД, "Слънчев ден" АД и "Златни пясъци", обяви заместник-министърът на туризма Ирена Георгиева по време на откриването на 10-ия юбилеен годишен конгрес на Българския съюз по балнеология и СПА туризъм, който тази година се провежда в Пампорово.
Мариян Беляков, изп. директор на "Пампоров"АД вижда бъдещето на целогодишния туризъм в курорта също по линия на спа услугите. За целта обаче трябва да се направи сондаж за извеждането на минерални води, каквито, по думите му, е доказано, че има в района. Посочва, че и сега хотели предлагат спа услуг, но те не са с минерална вода и това е нещо различно.
Кацарова призова държавата да подпомогне сектора за целева реклама на този вид туризъм в Германия, защото ако интересът не расте, съответната германска здравна каса може да реши да не насочва осигурените в нея в България. "След една година касата ще измери резултатите и ако се окаже, че само 100 човека са ползвали услугите на тези четири центъра, ще реши да приключи, а ние няма как сами да рекламираме на 80-милионен пазар", обясни тя.
Ирена Георгиева посочи, че германският пазар е основен за България, но до края на годината ще е готова националната стратегия за рекламата през 2024 г.
Тя посочи, че още не е уточнено, но намерението на Министерството на туризма е да поиска повече пари за реклама на туризма догодина с бюджета, който се подготвя в момента. За 2023 г. парите за реклама са 19 млн. лв.
В момента се анализират предложения за реклама на българския туризъм в Германия, отправени от българо-германската търговска камара.
През миналото лято България за пръв път загуби значителна част от германските туристи.