Министър Милошев раздаде пари на 31 браншови организации в туризма

26.11.2024 | 09:50
по статията работи: econ.bg
Всички министри на туризма до момента щедро раздават средства на браншовите организации в сектора, като по този начин гледат да си осигуряват тяхната подкрепа. Практиката продължава и при сегашния служебен министър
Министър Милошев раздаде пари на 31 браншови организации в туризма
Снимка: под лиценза на creative commons

Всички министри на туризма до момента щедро раздават средства на браншовите организации в сектора, като по този начин гледат да си осигуряват тяхната подкрепа. Практиката продължава и при сегашния служебен министър Евтим Милошев, който е отпуснал 436 735 лв. на 31 сдружения при неговите два мандата от април 2024 г. до момента, показва справка на Министерството на туризма, цитирана от TravelNews. В сумата влизат и средства, предоставени от предния министър Зарица Динкова от началото на годината до април, уточняват от ведомството. През миналата 2023 г. са подписани 25 договора на стойност 600 185 лв., с финансови средства, също покриващи периоди на управление на двама министри. Практиката е въведена още от бившия министър на туризма Николина Ангелкова от ГЕРБ, преминава и през следващите редовни и служебни министри, като продължава и в момента.

Експерти от ведомството добавят, че се "подкрепя всяка една добра инициатива, която има за цел да представи устойчивите форми на туризъм, които могат да се практикуват през цялата година и биха допринесли за развитието, както на вътрешния, така и на входящия туризъм в страната ни". Целта на Министерството на туризма е да подкрепя различните форми на туризъм в България, включително и чрез стратегически партньорства с релевантни юридически лица с нестопанска цел. Включването на неправителствения сектор и националните сдружения в туристическия сектор е отразено и в Годишната програма за Национална туристическа реклама, която предвижда засилени рекламни кампании на вътрешния и международния пазар. Подкрепените инициативи и събития целят да обхванат широк спектър от туристически продукти и да популяризират България като атрактивна дестинация целогодишно, обясняват от екипа на Евтим Милошев.

Справката показва, че са подкрепени 5 проекта за културен и исторически туризъм, кулинарен и винен туризъм – 10 проекта, спортен туризъм – 10 проекта, здравен туризъм – 4 проекта, градски туризъм – 4 проекта, събитиен/конферентен туризъм – 7 проекта, морски туризъм – 6 проекта, планински и алтернативен туризъм – 1 проект. От Министерството на туризма не предоставиха конкретна справка коя организация точно колко средства е получила. Сред „печелившите“ са и най-големите сдружения в сектора - „Алианс Българско Черноморие“, Българска хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА), Асоциация на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА), Национален борд по туризъм, Български съюз по балнеология и СПА туризъм, Българско конгресно бюро – БКБ, Варненска асоциация на ресторантьорите и хотелиерите, Варненска туристическа камара и др.

„Практиката за раздаване на държавни средства от Министерството на туризма на браншовите организации, за да си организират лични събития, е скандална и никой министър не я спира. Това са пари на данъкоплатците и никой не измерва ефекта от предоставянето им“, коментира пред TravelNews Димитър Попов, председател на Българската асоциация за устойчив туризъм и управител на туроператора „Пенгуин травъл“. Неговата организация ще поиска конкретна справка от министерството за отпуснатите средства, тяхното разходване, ефективност и отчетност. Според Попов министрите до момента по този начин си осигуряват мълчание от браншовиците, които се крият по време на кризи в сектора, заради страха от спирането на подпомагането им от министерството. "Не съм против държавата да работи съвместно с браншовите организации, но трябва да има критерии, правила, резултати и отчети. Не може да се раздават средства за коктейли и събирания на бизнеса, което всъщност минава като популяризиране на вътрешния туризъм. Питам пред кого е тази реклама – пред членовете на самите организации, което е скандално", заяви Димитър Попов.

Същото мнение изрази и Одисей Спасов, председател на Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА). "Трябва да има ясни правила, отчетност и прозрачност при отпускането на средства за браншовите структури. Повечето винаги са били в угода на министрите, а не критични и да остояват интересите на своите членове и на бизнеса", смята Спасов. Според него трябва да има равноправност и да се виждат резултатите от предоставените пари. Той допълни, че никога и никъде не е виждал какво са рекламирали неправителствените организации, които са получавали средства от държавата.

Павлина Илиева, председател на Сдружението на туроператорите и туристическите агенти "Обединение Бъдеще за туризма" (ОБТ), също не е виждала добри резултати от рекламата на България от други организации. "Реално са раздавани пари, за да не се скача срещу властта", смята Илиева. Затова тя предлага да се направи проверка кои организации са национално представителни и по колко члена имат, за да бъдат отсети и премахнати от регистъра по Закона за туризма. "Само ние скачаме срещу всяка власт, независимо от партиите, за да защитаваме бизнеса", подчерта Павлина Илиева. Трите организации не са получавали средства от министерството.

Партньорствата с неправителствени организации имат ключова роля за развитието и разнообразяването на туристическия продукт на България. С предоставянето на финансови ресурси министерството насърчава широк спектър от дейности, които подпомагат популяризирането на страната като предпочитана дестинация, коментираха от екипа на министър Милошев. Основните ползи от тези партньорства включват диверсификация на туристическия продукт – чрез средствата, насочени към разнообразни дейности, България предлага комплексен туристически продукт, отговарящ на нарастващото търсене в културния, винения, спортния и здравния туризъм. Това спомага за привличане на различни типове туристи през всички сезони. Също така устойчиво развитие на регионите – финансовата подкрепа на инициативи в различни части на страната допринася за балансираното развитие на туризма и помага за смекчаване на сезонната зависимост на определени дестинации, създавайки нови възможности за икономически растеж и заетост в различни региони. Освен това водят до повишаване на конкурентоспособността на България – подкрепените проекти, които включват събития, културни маршрути и специализирани туристически продукти, затвърждават позицията на страната като привлекателна, разнообразна и конкурентоспособна дестинация, разпознаваема както на вътрешния, така и на международния туристически пазар.

Чрез подкрепа за неправителствения сектор в туризма, Министерството на туризма активно допринася за устойчивото развитие и увеличаване на туристическата привлекателност на България. Тези партньорства разширяват обхвата на българския туристически продукт и създават положително въздействие върху икономиката, културния обмен и международния облик на страната, смятат от ведомството.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
Мъж е в бара, пие и изглежда навъсен. - Какво ти е на теб? – пита барманът. - Бях женен три пъти и три пъти станах вдовец. Барманът иска да знае подробности. - Ами, първата се отрови с...
На този ден 20.12   1604 г. – отпечатан е първият екземпляр на книгата Дон Кихот от Мигел де Сервантес – първия бестселър в историята, пуснат в продажба на 16 януари 1605. 1699 г....