Работодателите настояват за увеличение на професионалните паралелки

26.11.2024 | 07:35
по статията работи: econ.bg
Заложеният процент на професионалните паралелки пада от 60.23% на 59.02% – тенденция, която противоречи на икономическите нужди и стратегиите за развитие на професионалното образование
Работодателите настояват за увеличение на професионалните паралелки
Снимка: под лиценза на creative commons

Работодателите настояват за увеличение на професионалните паралелки в държавния план-прием. “Прави се отстъпление от договореното увеличаване на приема на ученици за професионално обучение. Консултативният съвет по професионално образование и обучение, сформиран и работещ в партньорство с Министерството на образованието и науката, не е свикван от февруари тази година.” Това заяви пред БНР Росица Стелиянова, директор “Програми и проекти” в Асоциацията на индустриалния капитал в България.

Преди дни от АИКБ са изпратили писмо до служебния просветен министър Галин Цоков, с конкретни предложения и загриженост за изготвянето на Държавния план-прием за учебната 2025/2026 година.

Заложеният процент на професионалните паралелки пада от 60.23% на 59.02% – тенденция, която противоречи на икономическите нужди и стратегиите за развитие на професионалното образование, подчерта Стелиянова.

“Трябва да има с около 3% увеличение на тези паралелки, а с 50% – класовете с насоченост към STEM обучение. Бяхме за пример, а сега всъщност даваме назад. Проблемите в образованието се натрупват. На 5 декември организираме кръгла маса, на която ще представим анализ и установените от нас проблеми. Но сме разтревожени, защото 5 декември ще се окаже късно, защото план-приемът започна”, коментира експертът.

Тя припомни, че е приета Стратегическа визия за дуалното образование до 2030 година, но тя е по-скоро с пожелателен характер.

Според Стелиянова няма карта на професионалното образование в България. Държавата не инвестира по региони с развит съответен отрасъл.

“Понякога се налага деца да бъдат дообучавани, след като са наети. Методите на преподаване не са променяни с години. Структури и програми има, но трябва да се подготвят преподаватели и обучението да се съобразява с това, което е необходимо на бизнеса. Направените промени в някои от нормите са козметични, а не същински, но така се обезсмисля дуалното обучение”, изтъкна директорът “Програми и проекти” в АИКБ.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
Между приятели: - На кого е кръстена дъщеря ви Гертруда? - На дядо си Пенчо. - ?!? - Беше герой на труда....
На този ден 11.12   361 г. – Император Фравий Клавдий Юлиан влиза в Константинопол, поемайки по този начин властта в цялата Римска империя. 1792 г. – Френската революция:...