95% от българските ученици в начален етап показват знания как правилно да разпределят джобните си пари седмично. В прогимназиален етап обаче този процент спада до 86%. Това сочат резултатите от пилотно проучване за нивото на финансова грамотност сред 1 251 ученици от трите етапа на училищното образование.
75% от учениците в прогимназиален етап не разпознават правилно източниците на доход, 25% от тях дори определят кредита като доход, а 25% смятат, че няма разлика между кредитна и дебитна карта.
Над 15% от учениците в прогимназиален етап и 10% от гимназиален не разбират и разменят ангажиментите на застраховател и клиент.
Целта на пилотното проучване, проведено през май-юни 2016 г. от екипа на JA България, беше да се конкретизират въпросниците и да се получи първоначална обратна връзка от участниците. На 19 септември, с началото на новата учебна година, започва и представителното проучване за финансовата грамотност на българските ученици. Представителната извадка включва 200 училища от цялата страна, определени на принципа на случайния подбор. Участие ще вземат близо 10 000 ученици от трите етапа на училищното образование.
Цялостното изследване се провежда по методологията и с участие на експерти от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) и включва няколко етапа, сред които фокус групи с учители, пилотно и представително проучване сред ученици. Тези дейности са част от проекта "FIQ" на Джуниър Ачийвмънт България, в който партньори са и Министерството на образованието и науката, NN България, Mastercard и УниКредит Булбанк.
Резултатите от представителното проучване ще бъдат обявени на специално събитие в JA Startup Хамбар в София тех парк на 11 октомври 2016 г. Инициаторите на проекта предвиждат дискусия с участието на водещи български и международни представители на финансовите институции, а експерти от ОИСР ще анализират данните от проучването.