Предстоящи съкращения в БДЖ
Групата „БДЖ" ЕАД е приключила първото полугодие на 2009 г. със загуба в размер на 22 368 000 лв. заради икономическата криза. Най-голям спад е отчетен при товарните превози - 82% от общата загуба. Превозените товари за шестмесечието на тази година са 5 552 000 тона, което е с 3 335 000 тона (37,5%) по-малко в сравнение със същия период на 2008 г. Превозените пътници за разглеждания период са 15 702 000, или с 1 279 000 (7,5%) по-малко в сравнение с година по-рано. 554 млн. лв. са дългосрочните задължения на БДЖ, натрупани от заеми, като 400 млн. лв. са от закупуване на дизеловите мотриси през 2005 г. Тези данни съобщи днес на пресконференция изпълнителният директор на БДЖ Христо Монов. Участие в събитието взе и Антон Гинев, ген. директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура". Директорите представиха актуалното финансово състояние и предстоящите антикризисни програми в двете компании.
Анализът на БДЖ отчита, че основните причини, довели до настоящото финансово състояние, са: спадът в производството и потреблението на стоки, суровини и материали, предизвикан от кризата; преустановяването дейността на металургичния комбинат "Кремиковци; появата на още два нови жп товарни превозвача, което увеличи конкуренцията в сектора.
Христо Монов заяви, че за преодоляване на негативните последици транспортното дружество ще предприеме редица антикризисни мерки, които се очаква да доведат до нетен ефект в рамките на 24 500 000 лв. за второто полугодие на 2009 г. Компанията още през миналия ноември е започнала разработване на антикризисна програма. "Ако нямахме тази програма, загубите ни щяха да бъдат не 22 млн. лв., а над 40 млн. лева", заяви Монов. Той разясни, че част от мерките в програмата предвиждат ограничаване на административните разходи и въвеждане на програма за структурни промени и преквалификация, съгласувана в диалог със социалните партньори.
Още през септември ще бъде проведена среща със синдикатите, за да бъдат обсъдени евентуалните съкращения. Колко железопътни работници ще останат на улицата, засега още не е ясно, заяви в отговор на въпрос на Econ.bg Монов и допълни, че за първото полугодие на 2009 г. спрямо същия период на миналата година служителите на компанията са намалели със 1117 души. Те са предимно пенсионери или доброволно напуснали. Закрити са и 22 гари. На тях не могат вече да се товарят и разтоварват вагони.
Намалени административни разходи. Вагоните няма да се ремонтират
За да се справят с кризата, от БДЖ са редуцирали инвестиционната си програма. Разходите за инвестиции са намалени с 30 млн. лева. Ограничени са разходите за горива, електроенергия и инфраструктурни такси. Административните разходи са сведени до минимум - със 107 хил. лв. са намалени разходите за телефони, с 80 хил. лв. за командировки в страната, с 259 хил. лв. за командировки в чужбина. БДЖ ще събере около 17,1 млн. лв. допълнително от вагони, които ще бъдат бракувани и ще отидат за скрап. Предвидено е тази съдба да сполети близо 1000 товарни и 400 пътнически вагона. Ще бъде направена и преоценка на ремонтните програми. Заради излишъка от товарни вагони, дружеството се е ограничило до ремонт на минимален брой вагони. Единствените вагони, които ще бъдат ремонтирани, са т.нар „зърновози". Другите серии вагони няма да се ремонтират, каза още Монов.
В БДЖ от вчера е назначена проверка от министъра на транспорта Александър Цветков. Създадени са две работни комиси, които проверяват обществената поръчка за доставените рециклирани спални вагони от Германия от фирма Arwex. Проверка се прави и на обявената обществена поръчка за 30 спални вагони.
БДЖ със задължения към НКЖИ
Национална компания "Железопълна инфраструктура" (НКЖИ) от своя страна отчита близо 20% намаление на приходите си от инфраструктурни такси. БДЖ има задължения към НКЖИ още от началото на годината, като се очаква към края й сумата да достигне 80 млн. лева, отчете шефът на НКЖИ Антон Гинев. До 19 август сме изразходвали 80% от средствата за капиталови инвестиции и от средствата за текущо поддържане на инфраструктура, допълни той.
Временно закриване на 12 линии?
Основният инструмент, който се препоръчва от ЕК за преодоляване на кризата, е намаляването на инфраструктурните такси, заяви още генералният директор на НКЖИ. Очакванията са, че след намалението на таксите, ще се увеличат превозите. Като крайна мярка и след решение на правителството се предвижда временно да бъдат закрити 12 второстепенни линии. В момента по тях се движат 12 бързи и 58 пътнически влака. Линиите се обслужват от 644 служители на НКЖИ. Сред спряганите железопътни трасета са Левски-Свищов и Левски-Троян, уточни в отговор на въпрос на Econ.bg Гинев."Според нас това не е разумно решение, но е крайна мярка за решаване на проблема", убеден е още той.
От НКЖИ също са освободили част от персонала си - до края на юли около 270 души, предимно работещи пенсионери. Предвижда се дискусия със синдикатите за намаляване на работното време на 6 часа на ден за персонала, който не е зает с управлението на влаковете и поддържането на инфраструктурата. Общият брой на този персонал е 9000 души.
Резултатът от мерките и социалният ефект
Според Антон Гинев предприетите мерки няма да окажат влияние до края на годината, а чак през следващата. Като опасности от предприетите инициативи Гинев отчита възникване на социално напрежение в отрасъла. Ако бъдат закрити линии, от компанията очакват остра съпротива от страна на местната власт. Негативни последици ще бъдат и загубата на качествен персонал и увеличаването на ръста на кражбите по инфраструктурата.