Децата се изразяват и пишат все по-опростено заради моделите на поведение, които се налагат от някои телевизионни риалити формати, компютърните игри и онлайн каналите за комуникация. Те свеждат писането до популярни съкращения и изразяване чрез емотикони (като усмихнати личица и др.). Според скорошно проучване близо 50% от учениците имат проблеми с правописа.
Това са част от причините за организирането на инициативата "Приказен празник с Pom-Bar". Нейната цел е насърчаване писането и четенето сред най-малките деца и се провежда за втора поредна година. Кампанията през 2010 г. включва конкурс за "Най-малък автор на приказка" и дарение на детски книги, докато през 2009 г- акцентът беше върху насърчаване на четенето сред най-малките.
В днешно време децата се научават първо да пишат с клавиатурата, а след това с ръка, споделят организаторите. Затова личният пример на родителите е много важен, допълват те. Майките и татковците трябва да създават позитивна нагласа към четенето и писането, да отделят повече време и да помагат на децата в подготовката на уроците им, да ги упражняват и насърчават.
В момента 71% от българите твърдят, че поощряват децата си да отварят книгите, докато преди четири години те са били 76%. Книгите развиват писмената и устната култура на децата, обогатяват речника им, изграждат ценностната им система.