Темата за бедност в сектора на ВиК услугите е постоянно на дневен ред. Това заяви Иван Иванов, председател на Българската асоциация по водите по време на провеждащата се в Интер Експо Център Конференция "Превенция на проблемните плащания в ютилити сектора", организирана от Новините Груп.
По думите му, въпреки опитите на сектора, датиращи от 15 години да се въведе социално подпомагане на уязвимите групи, това не се случва.
Според Иванов нивото на събираемост на ВиК операторите период 2009 - 2014 г. е 86 процента, според доклад на КЕВР.
Друг доклад - сравнителен анализ на самите ВиК оператори сочи сходни данни.
Събираемостта на фактурираните услуги е средно е 85 на сто, докато в Западна Европа този проццент е 97 на сто.
Най-добра е събираемостта в Русе, а в Добрич - най-лоша.
В цените се залага 100 събираемост, но това ниво не се постига.
Нивото на загуби в мрежата - неотчетеното водно количество -са не само физически загуби по мрежите, а са и търговски загуби - кражби, липса на водомери и т.н.
Но те са част от несъбраните задължения, посочи Иванов.
На фона на тези числа излизат данните за необходимите инвестиции - според не съвсем официалните данни - за привеждането на отрасъла в нормално експлоатационно състояние са необходими 12 млрд. лева. Те трябва да дойдат през цените на Вик услугите.
В момента законодателната база в отрасъла е Законът за водите, но е необходим специализиран закон за ВиК сектора, посочи Иванов.
Реалната невъзможност за прекъсване на водоснабдяването влияе върху ниската събираемост. Към това трявба да се прибави и бавното съдебно производство. Сметките на ВиК операторите са толкова малки, че бавно се натрупва критичната маса, за да се пристъпи към принудително събиране на взеаманията.
Индивидуалните клиенти и етажната собственост - това е най-големият проблем. Става дума за изразходваната вода извън собственото жилище.
Трябва да се търси нов режим между ВиК операторите и етажната собственост.
На много места липсват целенасочени усилия за събиране на вземанията.
Не на последно място е политическата намеса в отрасъла и мотивиране на ВиК операторите да не бъдат агресивни към събиране на вземанията по отношение на някои обществени слоеве.
На фона на тези причини - трябва да се направи по-лесен режим за прекъсване на водоснабдяването при системно неплащане на задълженията.
Освен това цели групи крадат вода. Имотният регистър не съответства на базата данни на вик. Вик операторът трябва да има взаимоотношене към етажната собственост, а не с отделните собственици. За това е необходима промяна в Наредба 4, посочи още Иванов.
Сред другите предложени мерки е внасяне на ДДС след получено плащане, за да остане финансов ресурс за инвестиции и евентуално въвеждането на по-ниска ставка ДДС върху тези услуги, както направиха това в румъния.
Поощряване на добри практики за обръщане към колекторски фирми.
Прекратяване на толерантно отношение към определиени групи, които целенасочено не плащат тази услуга.
Като пример Иванов посочи софийския квартал Филиповци, където годишно се потребява 1 млн. кубически метра вода, която не се плаща.