Обществено обсъждане на проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба №1 от 14.03.2017 г. за регулиране на цените на електрическата енергия се проведе днес в сградата на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР).
Целта е привеждането й в съответствие с измененията и допълненията на Закона за енергетиката (ЗИД на ЗЕ), като в тази връзка редица норми на наредбата са променени и допълнени, а други са отменени. Създадена е и изцяло нова глава - за определяне на компонента от цената за дейността "снабдяване с електрическа енергия от краен снабдител" и на компенсации за битови крайни клиенти. В мотивите си от КЕВР пишат, че чрез промените се постига практическо реализиране на целите на законодателя, съдържащи се в ЗИД на ЗЕ, а именно: пълна либерализация на пазара на едро на електрическа енергия като необходим етап от пълната либерализация на пазара на дребно и в частност - на крайните битови клиенти.
Министерството на енергетиката подкрепя предложeния проект за изменение на наредбата. Това каза Александър Давидов, началник отдел "Енергийни баланси и секторни политики, стратегии и пазари" по време на днешното обществено обсъждане. По думите му това е продължение на реформата, която се прави по Плана за възстановяване и устойчивост за либерализация на пазара на електрическа енергия. Той посочи, че изменението на тази наредба е следващата стъпка след последните промени в Закона за енергетиката, с който напълно се либерализира пазарът и за битовите крайни клиенти.
От "Електроразпределителни мрежи Запад" и "Електрохолд продажби" изразиха позиция, че с отпадането на фигурата на обществения доставчик част от неговата дейност и задължения ще се прехвърлят върху крайния снабдител. Това ще доведе до допълнителни разходи, които следва да се отчетат в предложените промени на наредба, каза ръководителят на направление регулирани дейности Огнян Нечев, който представи позицията на двете дружества. Той изтъкна, че съществува риск, ако Министерският съвет не определи базова цена своевременно, крайните снабдители да не могат да фактурират услугата "снабдяване с електрическа енергия".
Пълномощникът на "Електроразпределение Север" и "Енерго-Про Продажби" Стефан Симеонов коментира, че двете дружества също възразяват срещу така определяната в наредбата норма на възвращаемост. Другото възражение е срещу компонентата, която КЕВР ще определя.
В наредбата е записано, че по време на преходния период, а именно до 2026 г. крайните снабдители са задължени да снабдяват крайни битови клиенти по регулирани цени, като е предвидено КЕВР да определя компонента от тази цена. Предвидено е също КЕВР да определя ежемесечно компенсация за покриване на част от разходите на битови крайни клиенти за закупена електрическа енергия от краен снабдител по регулирани цени, като е регламентирано как се формира тази компенсация.
Ръководителят на екип "Регулаторно управление" Пенка Конакчиева заяви, че от "Електроразпределение Юг" и "ЕВН България Електроснабдяване" считат за притеснителна формулата за възвращаемост на капитала. Освен това двете дружества обръщат внимание, че трябва да се вземат предвид всички разходи, които ще възникнат за крайните снабдители с оглед закупуването на енергия по пазарни цени и обезпеченията, които трябва да правят.
Търговският директор на Националната електрическа компания (НЕК) Венцислав Марков посочи, че въпреки отпадането на НЕК като обществения доставчик някои негови задължения остават. Марков уточни, че остава задължението за закупуване на енергия по дългосрочния договор с "ЕЙ И ЕС Марица-Изток 1". Той коментира, че заради това трябва да се създаде механизъм за компенсиране на по-високата цена за закупуване на тази електроенергия. Освен това трябва да се покрие по някакъв начин досега натрупаният тарифен ценови дефицит в НЕК като обществен доставчик до 1 юли.
От Асоциация свободен енергиен пазар (АСЕП) считат, че целият модел, който се прави за битовите потребители, е излишно усложнен. От там припомниха, че моделът за небитовите потребители включва определена базова цена и средномесечна цена на Българската независима енергийна борса. Според асоциацията моделът за небитовите потребители, ако се приложи за битовите, ще създаде добро ниво на конкуренция между отделните крайни снабдители. Освен това ще има достатъчен преходен период, в който битовите потребители да свикнат с модела на функциониране на свободния енергиен пазар.
Пламен Младеновски от работната група на КЕВР отговори, че моделът за небитовите потребители не може да се приложи за битовите потребители поради ограниченията в закона, където ясно е записано, че цената, която ще плащат от 1 юли битовите потребители, е определена от Министерски съвет базова цена и надбавка, предаде БТА. Той добави, че един от "таваните", който се прилага, е инфлацията, защото ако Министерски съвет не определи базова цена навреме, предвид обстоятелството, че пазарната цена е значително по-висока от регулираната към момента, трябва да има плавно изменение на цените. Младеновски каза и че разходите на НЕК за изкупуване на електрическата енергия от ТЕЦ "ЕЙ И ЕС Марица Изток 1" би трябвало да се покриват по същия начин, по който и в момента, но може да обсъдят допълнителни текстове. По повод нормата на възвращаемост Младеновски счита, че тя е правилна.
Председателят на КЕВР Иван Иванов информира, че регулаторът ще се произнесе с решение на закрито заседание на 14 март.