Поскъпването на тока се превърна в спасение. Това заяви вицепремиерът Екатерина Захариева, според която „терминът поскъпване на тока не е съвсем правилен“. В случая става въпрос за спасение и възстановяване на някакви нормални цени след изкуственото понижаване, обясни многозначително тя. По думите й през последната една година поевтиняването на тока е било направено след политически натиск върху регулатора. Тя обаче не уточни кой е извършил този натиск върху независимата енергийна комисия.
Захариева подчерта, че хората в никакъв случай не трябва да плащат за скъпите проекти, за които всички знаят – "Белене", „Цанков камък”, които са платени от бюджета на НЕК.
"И в тази актуализация на цената в никакъв случай не се включва покриването на тези стари задължения. Това просто е малка част от разликата между това, което НЕК изкупува и е задължен да изкупува по договори и това, което всъщност регулаторът му е определил да продава на потребителите", каза тя.
От ДКЕВР нееднократно са обяснявали, че изплащането на проектите АЕЦ „Белене“ и хидровъзел „Цанков камък“ не влиза в цените на електроенергията за бита. Средствата за тях се изплащат от инвестиционната програма на НЕК, която не е включена в цената на тока за гражданите.
Няма пари за зимно почистване
Захариева също така се надява да бъде направена актуализация на държавния бюджет, за да бъдат осигурени средства за най-неотложни дейности. Причината е, че в момента регионалното министерство няма пари за зимно
поддържане на пътищата. Трябва да бъдат закърпени най-големите дупки, трябва да сме готови”, обясни Захариева.
Бюджетът на пътната агенция вече е на минус. В първото шестмесечие беше изразходван 88% от бюджета на агенцията, след което Народното събрание с актуализация на Закона за бюджета намали още веднъж бюджетите на всички ведомства, което постави наистина пред риск изпълнението на важни инфраструктурни проекти”, коментира тя.
„Поради липса на финансиране спряхме виадуктите, дължим за изпълнението им още около 4 млн. лева, отбеляза вицепремиерът. По тази причина тази година няма да започне и ремонтът на 33 км от магистрала "Тракия", които са в много лошо състояние. Все още се оценяват необходимите средства за възстановяване на щетите от наводненията, при които имаше и паднали мостове, отбеляза Захариева.
Вицепремиерът изрази надежда останалите 9 км от магистрала "Марица" до границата да бъдат готови до пролетта на следващата година. Там дължимите средства са около 7 млн. лева. АПИ разговаря интензивно с гръцкия инвеститор на отсечката от магистрала "Струма" от Сандански до границата, като на 30 септември Захариева ще направи проверка на изпълнението.
На въпрос колко средства ще се отделят за ремонти след наводненията, тя отговори: „Все още се прави оценка, но имаше и паднали мостове. Те се финансират от Фонда за бедствията. Агенцията кандидатства всеки път тогава, когато има такива съоръжения, които са разрушени“.