Депутатите разшириха либерализацията на вътрешния железопътен пътнически пазар за външни жп превозвачи с приетите на първо четене промени в Закона за железопътния транспорт. С измененията ще се приложи законодателството на Европейския съюз, прието с Четвъртия железопътен пакет през 2016 г. Промените предизвикаха нееднозначни реакции сред управляващи и опозиция.
С измененията в закона се транспонират три евродирективи и два регламента. Според Николай Тишев от БСП пълната свобода на каботажа може да влоши състоянието на БДЖ "Пътнически превози".
"Тези външни, чужди превозвачи, било то европейски, ще претендират за най-доходоносните отсечки, например Пловдив-София и за БДЖ отново ще останат най-губещите отсечки", посочи той.
Тишев коментира още, че договорът на държавата с БДЖ "Пътнически превози" за изпълнение на тази задължителна обществена услуга е до 2024 г. и няма гаранция дали държавата ще ограничи или ще откаже достъпа на външни превозвачи до наша територия. От ГЕРБ уточниха обаче, че съгласно европейското законодателство страната ни попада в диапазона максимален годишен обем на пазара под 23 милиона влак километра. Така държавата може напълно да защити, както пазара, така и нашият превозвач, посочи Иван Вълков от ГЕРБ.
"И аз смятам, че всичко друго е спекулации. Не може да дойде друг превозвач, който да получава дотации от държавата или да бъде субсидиран. Това към момента до 24-та година БДЖ, а след това държавата има право да възложи услугата, така че смятам, че нашият пазар е достатъчно добре защитен".