Еврокомисията намали глобите по иска срещу България за пътните такси

07.10.2024 | 11:10
по статията работи: econ.bg
Брюксел заведе дело срещу страната ни, защото не е изпълнила евродиректива от 2019 г., която изисква тол системите в държавите от ЕС да се "синхронизират" и да си общуват - така че ако някой тир е "пропуснал" да си плати
Еврокомисията намали глобите по иска срещу България за пътните такси
Снимка: под лиценза на creative commons

Пътната агенция и Националното тол управление имат още работа за вършене по прилагане на евродирективата за пътните такси. 

Помните ли как експремиерът Бойко Борисов рекламираше българската тол система  - наричаше я чудо на технологиите, най-модерната. Е, заради това чудо България е заплашена от големи глоби, защото Европейската комисия установи, че то е "оперативно несъвместимо" - тоест не може да обменя данни с мрежите за електронно събиране на пътни такси в другите страни от ЕС.

Казусът бе предаден на Европейския съд още през април 2023 г. "Добрата" новина е, че ЕК е склонила за частично намаление на глобите, които иска да бъдат наложени на България.

Брюксел заведе дело срещу страната ни, защото не е изпълнила евродиректива от 2019 г., която изисква тол системите в държавите от ЕС да се "синхронизират" и да си общуват - така че ако някой тир е "пропуснал" да си плати за ползването на пътната мрежа в една страна, да го хванат в следващата по маршрута и да го глобят.  Без оперативна съвместимост българската тол система не може да участва в това залавяне на нарушители. Освен това не може да може да "разчита" данни от чужди "бордови" устройства и пристигащи от други държави тирове трябва да си купуват нови, от България. И още - ако транспортна компания има договор с един доставчик на "услуги за плащане на електронни пътни такси" в друга държава, може да се окаже, че у нас не го признават.

В България дори простите неща стават трудно, пък сложните - каквато е тол системата, направо граничат с невъзможното.  Като начало държавата трябваше да приеме промени в Закона за пътищата, които да уредят тънките въпроси за "оперативната съвместимост", а след това и да възложи необходимите дейности. 

Директивата трябваше да бъде приложена най-късно до 2021 г., но дори приемането на допълненията в закона се забави драматично. Сега от официално съобщение на Брюксел научаваме, че тъй като България е "транспонирала частично директивата", може да се отърве с по-малки глоби за закъсненията.   

Последната дума ще има съдът в Люксембург. От съобщението на ЕК не става ясно какво още от евродирективата не е изпълнено.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Резултати | Архив
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Женевски конвенции
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Иванчо пита вкъщи: - Тате, как разговарят змиите? Бащата поглежда тъщата и подхвърля: - Защо мълчиш? Детето се интересува!..
На този ден 08.11   392 г. – Със забраната на езическите ритуали, император Теодосий I налага християнството като официална религия в Римската империя. 1204 г. – Кардинал Лъв,...