Европейският парламент одобри днес спорни промени в правилата за авторското право, които дават повече правомощия на издатели на нови и звукозаписни компании срещу интернет гиганти като „Гугъл“ и „Фейсбук“, предаде АФП.
Въпреки напрегнатия дебат в парламента и яростно лобиране преди вота евродепутатите в Страсбург одобриха директивата с 348 гласа „за“ срещу 274 „против“ и 36 „въздържал се“.
Членовете на ЕП бяха крайно разделени по темата, като и двете страни бяха обект на невиждан лобистки интерес от технологични гиганти, медийни фирми, създатели на съдържание и активисти за онлайн свободи.
Новият текст предвижда творците да могат да контролират разпространението на авторското съдържание от онлайн потребителите и да получават възнаграждение.
Европейските издатели на вестници ще могат да преговарят по какъв начин да се извършва повторната употреба на тяхното съдържание в онлайн платформите.
Журналистите ще имат по-големи възможности да получават дял от приходите, събрани от прочетените им публикации.
Благодарение на новите правила за лицензиране, потребителите ще могат законно да споделят онлайн съдържание със защитени авторски права в платформи като Ютюб или Инстаграм.
Процедурата за това бе задействана преди две години от ЕК в опит за защита на културното наследство на Европа и за да осигури, че издатели и артисти ще получат справедлива компенсация от големите онлайн компании.
Основната цел на приетата директива e да засили шансовете на носителите на правата, по-специално музиканти, изпълнители, автори, издатели и новинари, да договарят по-добри сделки за обезщетение за използването на техни работи, които се появяват в интернет платформи. Това ще се случи като интернет платформите бъдат директно отговорни за публикуваното съдържание техния сайт. И като издателите на новини получат автоматично право да договарят сделки от името на своите журналисти за текстове, използвани от агрегаторите на новини.
В реакция „Гугъл“ обяви, че реформата на авторското право ще доведе до правна несигурност и ще навреди на креативните и дигитални сфери в ЕС.
Силен противник на промените, „Гугъл“ посочи, че има известни промени в предложението на ЕК, но детайлите са важни. Новите правила означават, че американският технологичен гигант ще трябва да плаща на издатели, артисти и музиканти, отбелязва Ройтерс.