Когато Дмитрий Унагаев купува първата си електрическа кола преди пет години, покупката обърква приятели и съседи в родния му град Хабаровск. Днес градът в Далечния Изток на Русия е пълен с автомобили на батерии, разказва Bloomnberg.
„Тези коли са почти на всяка крачка“, казва 31-годишният Унагаев, който притежава автосервиз. В целия град превозните средства са паркирани по улиците и в дворовете. Хората дори окачват електрически контакти от балконите си, за да зареждат превозните средства, каза Унагаев.
Повече от една пета от всички електрически превозни средства, внесени в Русия между януари и май, са продадени в Хабаровск и други райони на Източна Русия - въпреки че регионът претендира само за 4% от населението на страната, според данни на базираната в Москва аналитична агенция Autostat. Столицата на региона, където живеят поне два пъти повече хора, представлява само 14% от продажбите на електромобили.
Така нареченият Далечен изток на Русия не е особено богат, нито е бастион на екологичното съзнание. Прегръдката му с електрическите автомобили произтича от уникалната икономика на региона, който е изолиран от запада на страната. Въпреки това регионът предлага бегъл поглед върху тенденциите - по-скъп петрол, по-евтина енергия и спадащи разходи за собственост на електромобили - които някой ден биха могли да доведат до широко разпространение на електрическите модели в цялата страна и извън нея.
Тъй като Азия е буквално в съседство, местните хора имат лесен достъп до намалени цени на употребявани електрически автомобили, внесени от Япония. Първото превозно средство на Унагаев с батерии е употребяван Nissan Leaf. Моделите от 2011 до 2013 обикновено струват от 400 000-600 000 рубли (5 500- 8 200 долара), според реклами на популярен уебсайт за автомобили в Русия. Унагаев в крайна сметка сменя Leaf до втора ръка Tesla.
Далечният изток на Русия също се радва на евтина електроенергия, която се субсидира с цел икономическото развитие в региона. В същото време, поради недостатъчния капацитет на местните рафинерии, цените на горивата обикновено са по-високи от средните за Русия - премия от 6% към края на юли, според Федералната статистическа служба.
„Основният двигател е един и същ по целия свят“, казва Юджийн Тиртов, старши консултант в базираната в Москва Vygon Consulting. "Потребителите масово започват да гласуват с рубли, евро и долари за електрически автомобили, веднага щом станат по-икономични от традиционните автомобили."
Математиката е проста, каза 41-годишната Олга Иванова, ръководител на строителна фирма в Иркутск в Източен Сибир. Тя плаща около 500 рубли месечно (7 долара) за електричество, за да зарежда използваният си електромобил. Бензинът за втората кола на семейството й струва почти 10 000 рубли на месец.
„Изчислихме със съпруга ми, че можем да спестим около 200 000 рубли годишно“ за гориво и другите разходи за притежаването на автомобил с бензин", каза Иванова. "Не мога да кажа, че се нуждая от пари, но когато разберете, че можете да получите същия комфорт, същата радост и да спестите 200 000 рубли, това е доста приятно."
Средната икономия от употребяван Nissan Leaf в Далечния Изток на Русия е около 40 000-50 000 рубли годишно, според Vygon Consulting, в сравнение с разходите за шофиране на Lada Granta от вътрешно производство, наричана популярно „народната кола“. Това е близо до типична месечна регионална заплата.
„Ние също имаме бензинова кола, но не я използваме много, тъй като няма нужда да караме на големи разстояния“, каза Алексей Жуков, 28-годишен маркетинг специалист в Хабаровск. Той купува употребяван Nissan Leaf по-рано тази година, следвайки стъпките на някои роднини.
Този микрокосмос в Далечния изток на Русия е различен от реалността в останалата част на страната. Според Vygon електрическите превозни средства представляват по-малко от 0,2% от общия парк на леките автомобили в страната.
Не е изненадващо, че високата покупна цена на нов електромобил остава основната пречка за бъдещите купувачи. Това би трябвало да се промени, тъй като цената на електромобилите ще бъдат водени от спад в цените на батериите.
Среднопретеглената обемна цена за литиево-йонна батерия е 137 долара за киловатчас през 2020 г., в сравнение с 1191 долара/кВтч през 2010 г., според данни на BloombergNEF. И цените ще продължат да падат, като ще достигнат под 100/kWh долара до 2024 г., което е ключов показател за паритет с двигатели с вътрешно горене.
Външни фактори като цената на електроенергията в сравнение с бензина ще зависят от правителствената политика, субсидиите или въглеродните пазари, които варират значително по обхват и амбиции от една страна в друга.